Archív cikkek
Nem vagyok magasházpárti
Budapest új főépítésze a Széll Kálmán térről, a toronyházakról és a József nádor térről is elmondta véleményét.
– Mit gondol arról az erős kritikáról, amit korábban Karácsony Gergely fogalmazott meg, hogy Fürjes Balázsék alternatív városházát építenek?
– Épp most jövök egy ilyen egyeztetésről, amelyen a Budapesten folyó állami fejlesztéseket mutatták be a fővárosnak, és még több ilyen egyeztetés lesz.
– Eszerint most, hogy ellenzéki a főpolgármester, több a kooperáció, mint a Tarlós-érában?
– Eddig is működött egyfajta egyeztetés, ha most ez gyakoribb, az azért van, mert ezt a kétféle politikát kell összehangolni.
– Egyetért azzal, hogy a legfontosabb közfinanszírozású építészmunkák komolyan átpolitizáltak?
– Vannak építészirodák, amelyek nagy mennyiségben dolgoznak politikailag független megrendeléseken, de nyilván a budavári átépítésekben vagy egy stadionépítésben ott a politikai íz, ezért van, aki nem vállalja az ilyen felkéréseket. De így is nagyon sok kiváló közfinanszírozású projekt valósul meg a fővárosban, elég csak végignézni az építészkamara nívódíjával jutalmazott listát.
– A Kopaszi-gáti magasházat sokan nem szeretik, de az Árpád hídnál épülő tornyot kevesebb kritika éri, miért?
– Az Árpád hídi torony Pesten van, a másik Budán. A budai hegykoszorút a pesti házak ellenpontozzák, a Budára kerülő magasházak esetében viszont azt érezhetjük, hogy a hegyekkel akarnak konkurálni. Én egyébként alapvetően nem vagyok magasházpárti, sokkal szívesebben látnék egy innovatív, új megoldásokat alkalmazó lapos fejlesztést a Rákosrendező helyén, ahol egy barnamezős problémát kell megoldani. De Ferencváros ipari zónáit is lehet említeni, itt sok esetben már az épületek is le vannak bontva. A Duna-parton általában önmaguktól is beindulnak ezek a fejlesztések, a Filatorigátnál épülő irodaházak például élvezni fogják a Hajógyári-sziget panorámáját.
– A Széll Kálmán tér felújításáról mit gondol?
– Szerintem kihozta a maximumot abból, amit ki lehetett. Sokan felvetik, hogy miért nincs több fa. Egyrészt sok fa került oda, másrészt a köztereknek különböző funkciójuk van. Van, ahol lehet pihenőterületet kialakítani, de egy közlekedési csomópontnál az elsődleges cél a keresztüljárhatóság. A Széll Kálmán tér mellett a Móricz Zsigmond körtéren és a Keleti pályaudvaron is az a fontos, hogy át tudjunk menni rajtuk. Viszont a parknak való tereknek parknak is kell maradniuk.
– A József nádor térnek például…
– Azt az esztétikai tobzódást a különböző formák, szobrok, szökőkutak erőterében én sem szeretem, és szegény József nádornak kell nézni mindezt…
Zelki Benjámin