Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Kiemelt hírek

Visszaesett a piac, de nem halt meg

Létrehozva:

Csontos Zoltán szerint a nagyon olcsó és a nagyon drága autók népszerűek most / fotó: Dimény András

A koronavírus-járvány alaposan megváltoztatta közlekedési szokásainkat: sokakat arra sarkallt, hogy kerüljék a tömegközlekedést, ezért alternatív megoldásokhoz kellett folyamodniuk. Sokan ültek kerékpárra, de az autókra is nagyobb lett az igény, azok körében is, akiknek eddig nem volt. A használt autók piaca tehát nem halt meg a járvány alatt.

A budapestiek 66 százaléka ritkábban használja a tömegközlekedési eszközöket a járvány kirobbanása óta, derül ki a Publicus Intézetnek a Nészava megbízásából készített, augusztusban közölt közvélemény-kutatásából. A megkérdezettek 32 százaléka gyakrabban ment autóval, 19 százaléka kerékpárral, 41 százalék pedig inkább gyalog járta a várost a vírus hatására. Az ingyenes parkolás arra késztethette a munkába járókat, hogy inkább autójukat válasszák a városi közlekedésre, sokan azonban az otthoni munkavégzés miatt alig mozdultak ki. Hogy megtudjuk, milyen hatással volt ez a felemás helyzet a használt autók piacára, kereskedőkkel beszélgettünk.

Visszaesés

Tavaly ősszel még arról szóltak a hírek, hogy a 2020-as használt autó eladások csak kevéssel maradtak el a 2019-es évi adatoktól. Sőt, 2020 harmadik negyedévében rekordot döntött az eladás: 219 ezer használt autó talált gazdára. Ez tekintélyes mennyiség, pláne, hogy 2020 első nyolc hónapjában csupán 511 ezer autót adtak el.

A csillaghegyi Csonti Car autókereskedés tulajdonosa, Csontos Zoltán elmondta, hogy erőteljes visszaesést tapasztaltak a tavalyi évben. „Tavasszal a pandémia első, ijesztő köre alatt megállt minden. Nem zártunk be, tíztől háromig lehettünk nyitva, de negyedére esett vissza a forgalmunk. Szinte senki nem vett autót.” Éves szinten körülbelül 40 százalékos visszaesést tapasztalt a kereskedés. A korlátozások idején voltak emberek, akik autójuk eladásával vagy olcsóbbra cserélésével próbáltak meg pénzt felszabadítani, Csontos szerint azonban ez inkább a munkájukat elvesztőkre volt érvényes, és nem általános jelenség.

A gödöllői NextCar kereskedés tulajdonosa, Rektenwald Attila arról számolt be, hogy a tavaszi korlátozások alatt sikerült ugyan megkötniük néhány üzletet, de 2020-ban nekik is körülbelül 20 százalékkal esett vissza az eladott autók száma. „Vannak azonban olyan kereskedő ismerőseim is, akiknek alig maradt el a forgalma a 2019-estől, sőt, volt, aki kisebb növekedést is tapasztalt” – mondta.

Befolyásoló tényezők

Az országhatárok lezárása sem kedvezett az ágazatnak. Az eddig jól működő németországi, svájci, ausztriai autóvásárló-túráknak befellegzett. Csontos Zoltán kiemelte, hogy a Mozaik utcai hatósági műszaki vizsgaállomás tavalyi korrupciós ügye is nehezíti a helyzetet. „Alig lehet időpontot foglalni, négy ember dolgozik negyven helyett” – panaszolta. Hónapokig tarthat egy külföldi autó lepapírozása, továbbá a magas euróárfolyam is lesújtó. Ennek ellenére a kereskedő optimistán tekint a jövőre: szerinte a pandémia végével be fog indulni a fogyasztás és a vásárlás.

Az új autók piaca, gyártása is mindig hatással van valamilyen módon a használtpiacra is. Jelenleg a győri Audi gyár csak egy műszakban dolgozik, Kecskeméten a Mercedes pedig tíz napig szünetelteti a működését. Ez főleg az akadozó alkatrészgyártásnak és a besszállítási nehézségeknek köszönhető.

Milyet veszünk?

Rektenwald szerint régóta az a probléma a piacon, hogy a kereslet kettévált: a többség vagy az 5-8 millió forintos, vagy annál drágább, újszerű autókat keresi, vagy a nagyon olcsókat. Középút nincs. A vírussal terhelt 2020-as évről így vélekedett: „Sokan azt gondolják, ami szerintem is észszerű, hogy most nem 8 millióért vesznek új autót, hanem inkább 5-6 millióért vesznek újszerűt, esetleg olcsóbb újat. Vesznek egy kocsit, mégis marad a zsebben pénz. Mindenki óvatosabb. A drágább autókat most mi sem tudjuk olyan könnyen eladni”. Érdekes, hogy Rektenwald szerint továbbra is sokan akarnak hitelre személygépkocsit vásárolni, ha nem is olyan volumenben, mint a 2008-as válság idején.

Csontos Zoltán szerint a nagyon olcsó és a nagyon drága autók népszerűek most. „Aki 20-30 milliós autót akar venni, azt nem fogja megingatni a pandémia. Azok viszont, akik középkategóriás autót vennének, mondjuk egy családi autót, jobban meggondolják, hogy költsenek-e erre. Sokan inkább kivárnak, megbecsülik a meglévő autójukat, nem szívesen adják el vagy cserélik le”. Az elérhető árú autók között a legnépszerűbb márkák továbbra is a Suzuki, az Opel, a Ford és a Volkswagen, a „megbízható, középkategóriás kocsik”.

Bárdos Kata Kincső

Advertisement

Legnépszerűbb cikkeink