Magyarország
Horribilis kötbért hajtanának be a BKV-n a 15 éve eladott ferencvárosi kocsiszín miatt
A közlekedési cégnek 2008-ban kellett volna kiürítenie a területet, de ez a mai napig nem történt meg. A kötbér 10 naponta 3 millió forinttal emelkedik.
Nem csupán a Metrowagonmash sok milliárdos kötbérperében érintett a BKV. A másik ügyben azonban éppen fordítva, a fővárosi közlekedési cégtől követelnek 1,2 milliárdot ezen a címen – írta meg a Népszava. A BKV 2005-ben, még Demszky Gábor főpolgármestersége idején értékesítette a Könyves Kálmán körútról nyíló remízt a Central Ingatlan Kft.-nek. A kötbér már tavaly decemberben meghaladta az 1,2 milliárd forintot. De a szerződésben annak idején nem rögzítették sem a kötbérfizetés maximum összegét, sem az időtartamát, így a határ a csillagos ég. A BKV ráadásul patthelyzetben van, mivel nem mondhat le a kocsiszínről, különösen most, a hármas metró pótlása és az érkező új CAF-villamosok okán.
Az elmúlt években többször is vizsgálták egy új remíz építésének lehetőségét, de a BKV-nak soha nem volt rá pénze. A projekt 2011-ben átkerült a Budapest Közlekedési Központhoz (BKK), de így sem történt semmi. A BKV írt Tarlós Istvánnak is, aki azt válaszolta: majd akkor keressék, ha a Fővárosi Közgyűlés elé kell terjeszteni az ügyet. A remízépítés ugyan bekerült a BKK beruházási toplistájába, mint „feltétlenül szükséges” projekt, de a jövő évi költségvetésben aligha akad legkevesebb 4 milliárd forint új villamos kocsiszín építésére. Így itt-ott aládúcolják a ferencvárosit, amelynek felújítását már 15 éve se tartották gazdaságosnak.
A lavinát az indította el, hogy a BKV 2001-ben az akkor is szorongató forráshiányt több ingatlana eladásával akarta oldani. Végül a BKV elcserélte a kocsiszínt és a tulajdonában maradt 2200 négyzetméteres telekrészt a Centrál által megvásárolt terület 1,4 hektáros darabjára. Az ingatlanok csereértékét egyaránt 300 millióban állapították meg, így pénzmozgás nem történt, de ez az összeg jelenti a kötbérszámítás alapját.
A BKV vállalta, hogy 2008-ig kiüríti a kocsiszínt és átadja a szomszédos területet, de ez mind a mai napig nem történt meg. Így azóta halmozódik tíz naponta a fenti összeg 1 százaléka, vagyis 3 millió forint, mint késedelmi díj. A BKV vezetése többféleképpen is megpróbált kibújni a szerződésből, eddig sikertelenül.