Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Nagyvilág

Az e-kereskedelem csökkenti a kiskereskedelem szén-dioxid lábnyomát

Létrehozva:

Az online vásárlás átlagosan 36 százalékkal alacsonyabb szén-dioxid-kibocsátással jár egy kutatás szerint.

Az MIT Real Estate Innovation Lab által vizsgált alapesetek több mint 75 százalékában az e-kereskedelem bizonyult a fenntarthatóbb megoldásnak.

Az áruk optimális útvonalon történő kiszállítása csaknem 90 százalékkal csökkenti a szállításhoz kapcsolódó kibocsátást – állapítja meg a tanulmány. A hagyományos kereskedelemhez kapcsolódó kibocsátás legnagyobb részben az áruszállítás során keletkezik, és ez két és félszerese a csomagolásból származó szén-dioxid lábnyomnak, amelyből az e-kereskedelem szén-dioxid-kibocsátásának legnagyobb része származik.

A kutatás szerint az áruk házhoz szállítása esetén 

egyetlen, telepakolt furgon több mint 100 autóutat képes kiváltani. 

A megrendelések összevonása és a hálózatok optimalizálása az e-kereskedelmi szolgáltatók költségeit is csökkenti.

A városon belüli elosztóközpontokból történő közvetlen kiszállítás a kibocsátások további csökkentését eredményezheti. Ha az árukat a fogyasztókhoz közeli, városon belüli elosztóközpontokból szállítják ki, 

a szállítással járó üvegházhatású gázok kibocsátása akár 50 százalékkal is mérsékelhető,

ami a teljes szén-dioxid lábnyomot küldeményenként átlagosan 10 százalékkal csökkentheti.

A kiszállítási távolságot és a forgalomtorlódást is minimálisra csökkenti, ha az árut a lehető legközelebb raktározzák el a végfogyasztókhoz. A szállítójárművek maximális kihasználásával a szállítási idő és a szállítás költségei egyaránt csökkenthetők.

Az okosépületek, az elektromos járművek és a mesterséges intelligencia fejlődése még inkább elősegítheti a kereskedelem fenntarthatóbb működését. A kutatás egyebek mellett megállapította, hogy a ma rendelkezésre álló energiaforrások alkalmazásával 

az elektromos szállítójárművek használata 27 százalékkal csökkentheti a szállításhoz kapcsolódó átlagos kibocsátást, 

miközben kisebb zajkibocsátással is jár.

Az e-kereskedelem esetében a legnagyobb kibocsátás a csomagoláshoz kapcsolódik. Az internetes kereskedelem csomagoláshoz kapcsolódó kibocsátása a hagyományos kereskedeleménél átlagosan mintegy hatszor magasabb, elsősorban a kartondobozok alkalmazása és a tárgyak egyenkénti becsomagolása miatt. Az MIT olyan forgatókönyvet is vizsgált, amely szerint az e-kereskedelmi megrendelések 80 százalékában kartondoboz helyett papírszatyrot használtak, ennél a forgatókönyvnél 

az e-kereskedelem a modellezett esetek 90 százalékában fenntarthatóbbnak bizonyult a hagyományos kereskedelemnél.

Számos kereskedő vezet be környezetbarát csomagolóanyagokat vagy a csomagolást automatizálják az egyes árukombinációkhoz leginkább megfelelő méretű és típusú csomagolások kikísérletezésével. A kartondobozok papírzacskóval, illetve párnázott postai tasakokkal történő kiváltása csökkenti a küldemények mennyiségét és tömegét, ami szintén alacsonyabb kibocsátást eredményez.

A korszerű elemző megoldások, például a tehermegosztás és a dinamikus útvonaltervezés 10 százalékkal csökkenthetik a kibocsátást, és 30 százalékkal a fajlagos költségeket, illetve a forgalomtorlódást.

(MTI)

Legnépszerűbb cikkeink