Kiemelt hírek
Hogyan tovább, magyar vendéglátás?
A magyarországi éttermek és szállodák számolják vissza a napokat 2021 tavaszáig, reményeik szerint az újranyitás április környékére várható. Addig az ételkiszállítás segíthet, de az sem oldja meg maradéktalanul a gondokat.
2020 őszén a koronavírus-járvány miatt egyaránt visszaesett a külföldi és hazai kereslet, ami több szálloda és étterem ideiglenes bezárását eredményezte. A KSH adatai szerint az októberben is működő szállodák szobafoglaltsága 15 százalék volt a 81 százalékos bázissal szemben, a fővárosi szállodák regisztrált vendégéjszakái 90 százalékkal elmaradtak a tavalyitól. A jelenlegi helyzet pedig az őszinél is kedvezőtlenebb, minden vendéglátóipari egységnek zárva kell tartania, csak elviteles megoldással tudják kiszolgálni vendégeiket.
„Most mindenki várakozik és hibernálta magát” – ismertette a helyzetet a Pesti Hírlap megkeresésére Flesch Tamás, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetségének elnöke, aki úgy vélekedett, hogy a jelenlegi korlátozásoknak megfelelően a szállodák semmilyen rendezvény nem tarthatnak, kizárólag cégek, üzleti és főként oktatási célból vehetik azokat igénybe. Elmondása szerint, a vendéglátás rendkívül szerteágazó szektor. Több étterem ételkiszállítással próbálja a járvány miatti kiesést csökkenteni és dolgozóit megtartani. Inkább a nagyvárosokban, de legfőképpen Budapesten jellemző ez a megoldás, de csak töredékét hozza a normál bevételnek: egy tipikus étterem esetében is csak nagyjából 10-20 százalékát.
Járvány ide vagy oda, a karácsonyi ételcsomagok összeállítása idén sem marad el. Mindig vannak, akik az ünnepi ételeket, mint például a halászlé, a pulykasült vagy a töltött káposzta, inkább elvitelre rendelik étteremből. A jó hír az, hogy ők idén sem maradnak karácsonyi, szilveszteri finomságok nélkül, a házhoz szállítás vagy elvitel lehetősége most az eddiginél több helyen működik. Sok vendéglátó-ipari egység azonban, különösen a fine dining gasztro- és borbárok a bezárás mellett döntöttek.
Lizsicsár Miklós, a Szent Andrea étterem üzletvezetője szerint az a színvonal és életérzés, amit egy ilyen étterem vendégei számára nyújtani szeretne, házhoz szállítással nem elérhető. A szektorban dolgozók körülbelül felét tudták a munkáltatók valamilyen módon állományban tartani, de ez az arány éttermek és hotelek esetében eltérő. A megkérdezettek bizakodva tekintenek a jövőbe, és remélik, hogy 2021-ben vendégeiket és alkalmazottaikat hamarosan ismét viszontláthatják.
A cikk eredetileg a Pesti Hírlap december 23-i számában jelent meg. Szerző: Rebró Fanni