Kiemelt hírek
Folytatódik a vita a nagykörúti kerékpársávról
Köztes megoldás mellett döntött a főváros vezetése a nagykörúti biciklisávval kapcsolatban. A civil szervezetek és a mért forgalmi adatok annak megtartása mellett érveltek, a kormány és a Demokratikus Koalíció fővárosi frakciója viszont ellenezte azt. A kompromisszumos megoldás vélhetően nem tesz pontot a vita végére.
A céllal szavakban mindenki egyetért, az intézkedéseket már nem merik meghozni
Évek óta szakmai konszenzus övezi azt a közlekedésfejlesztési irányt, hogy a nagyvárosi közlekedésen belül a kerékpáros és a tömegközlekedés arányát növeljék, méghozzá az autóforgalom rovására. Ezt a célt rögzíti a 2019-ben – még az előző városvezetés által elfogadott – Budapesti Mobilitási terv is.
Tavasszal – New Yorkhoz és Berlinhez hasonlóan – ideiglenes, járványügyi kerékpársávokat festett fel a főváros vezetése. Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatója akkor üdvözölte a döntést, reményét fejezve ki, hogy a sávok a vírus miatti korlátozások után is megmaradnak, ahogyan Hollandiában és Dániában az 1973-as olajválság szabott új, világszerte példaértékű irányt a korábban a motorizációt erőltető városfejlesztésnek.
Az új kerékpársávok között volt olyan is – például a Bartók Béla úton – amelyről még Tarlós István főpolgármestersége alatt született döntés, a járványügyi helyzet csak a megvalósítását hozta előrébb. Volt, amelyet eleve ideiglenesnek szántak – mint például az Üllői úton a metrópótlásra való tekintettel – továbbá olyan is, amelynek hosszú távú sorsát hatásvizsgálathoz, illetve annak lakossági fogadtatásához kötötték. Ilyen volt a legtöbb vitát kiváltó nagykörúti kerékpáros sáv is, amelyről szeptemberre ígértek végső döntést.
A politika is beleállt
A nagykörúti kerékpársáv ügye igen hamar politikai színezetet kapott, a fővárosi ellenzék és a kormánypárti sajtó – Vitézy Dávid elvi támogatása ellenére – diktatórikus és előkészítetlen lépésnek nevezte az ideiglenes kerékpársávokat.
Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára pedig a közvetlenül bejelentés ígért dátuma előtt szólította fel levélben a főpolgármestert, hogy a várható forgalmi dugókra való tekintettel iskolakezdésre számolja fel a nagykörúti kerékpársávot. Fürjes levelében egyenesen úgy fogalmazott, hogy „a Fővárosi Önkormányzat minden vezetője hagyjon fel az autósüldözéssel, az autóval közlekedők megbélyegzésével és elítélésével”.
Trippon Norbert, a Demokratikus Koalíció budapesti elnöke Fürjes mellé állt a vitában és arra kérte a főváros vezetését, hogy mindent tegyen meg azért, hogy Budapest elkerülje az iskolakezdés idején megszokott dugókat. Mint írja: „A dugóban veszteglő autók nem szolgálják sem az autósok, sem a tömegközlekedők, sem a biciklisek, sem a gyalogosok érdekeit, ezért mindent meg kell tenni, hogy a Főváros elkerülje a közlekedési káoszt!” Hogy konkrétan mire gondolt, azt – szavak helyett – egy, a Nagykörútról készült, üres kerékpársávot és feltorlódó kocsisort ábrázoló képpel tette egyértelművé.
Dorosz Dávid, a területért felelős főpolgármester-helyettes Fürjesnek írt válaszában arra hívta fel az államtitkár figyelmét, hogy a végső döntést – az államtitkár vádjaival ellentétben – még nem hozták meg és azt forgalomszámlálási adatok, az érintett fővárosi cégek (Budapesti Közlekedési Központ, Budapest Közút) szakmai anyagai alapján, illetve az érintett kerületek vezetésével, a civil szervezetekkel és a lakossággal való egyeztetés után fogják meghozni, amelynek határideje még nem zárult le.
Kompromisszum született, de milyen?
Karácsony Gergely főpolgármester és Balogh Samu kabinetfőnök augusztus 31-én délután 1 órakor sajtótájékoztató keretében jelentette be, hogy a Nagykörút északi karéjában az ideiglenesen kialakított kerékpársáv véglegessé válik, a Petőfi híd és a Blaha Lujza tér között viszont visszaáll a 2×2 forgalmi sáv, igaz a parkolósávok helyén – és a legszűkebb szakaszokon a járdán – kerékpársáv létesül.
A Magyar Kerékpáros Klub közleményben üdvözölte nagykörúti, Bartók Béla úti, Villányi és Tétényi úti kerékpársávok megtartásáról hozott döntést, hozzátéve, hogy álláspontjuk szerint „a Nagykörút józsefvárosi szakaszán nem a körút átfogó megújulását szolgáló megoldás születhet.”
Vitézy Dávid, a Fürjes Balázs államtitkár irányítása alatt működő BFK vezérigazgatója közösségi oldalán úgy kommentálta a városháza bejelentését, hogy „Örülök, hogy a Nagykörút esetében is végül megszületett a kompromisszum, miután a ma reggel Fürjes Balázs által tett javaslatot elfogadva, azzal egybevágóan úgy döntött a Városháza, hogy a következő napokban a nagykörút legforgalmasabb szakaszain a parkolósáv helyére kerül a kerékpársáv.” Mint írja, sokan talán csalódottak, de a járvány nélkül még itt sem tartana a nagykörút kerékpáros fejlesztése, miközben Vitézy szerint a forgalmi adatok bizonyítják annak hasznosságát.
Nem mindenki elégedett a döntéssel. Ahogy a Közlekedő Tömeg Egyesület állásfoglalása fogalmaz: „A mai bejelentés a világjárvány második hullámának előszobájában komoly visszalépést jelent az intézkedés eredeti céljaiból a Nagykörút közel felén: a Corvin-negyed és a Blaha Lujza tér közötti szakasz 2×2 sávosra visszabővülő kialakításával csúcsidőn kívül ismételten a sebességtúllépések, előzgetések és a zaj, csúcsidőben pedig az immár 2×1 sáv helyett 2×2 sávon álló dugó otthona lesz a körút. Az áteresztőképességet meghatározó csomópontok kialakítása miatt ráadásul érdemi többletkapacitást sem biztosít a cipőkanállal és a maradi tervezési elvek mentén megszült megoldás, ahol a maradékelven elhelyezett kerékpársáv hol a parkolósávon, hol a járdán fog vezetni, óhatatlanul átláthatatlan és balesetveszélyes konfliktushelyzeteket okozva a gyalogosok, biciklisek és parkolni szándékozók között.” Az egyesület szerint a főváros „a Fürjes-DK szolgálatiautó-lobbinak tesz értelmetlen gesztusokat” a félmegoldással, utalva arra, hogy a fővárost vezető koalíción belül sem volt egységes a kerékpársáv támogatása, azaz nem csak a kormány, hanem saját szövetségesei felől is érte nyomás Karácsony kabinetjét.
A Magyar Közlekedés Klub állásfoglalása szerint a nagykörúti biciklisáv ügyében született kompromisszum „politikai kommunikáció tekintetében talán reális, szakmailag már kevésbé”. Mint írják olyan kompromisszum született amellyel az ellenérdekelt felek sem lehetnek elégedettek és a vita sem fog nyugvópontra fog jutni: „A részleges 2×2 sávos autós kapacitással igazából az agresszív autóslobbi is tovább fog majd hőbörögni, meg persze a kerékpárosoknak és a gyalogosoknak sem lesz igazán jó, a parkolókat/rakodófelületeket használókról nem is beszélve.”