Archív cikkek
Kétszeres átszállás, üresen rohangáló vonatok – így néz ki a mellékvonalak ritkítása a gyakorlatban
A busz sok esetben jóval lassabb, a Vonatinfó térképén sem látszik, ha késik, biciklit nem lehet rajta szállítani, ráadásul sokkal könnyebben alakul ki zsúfoltság.
Ez csupán néhány kellemetlenség, amit a mellékvonalak ritkítása miatt elszenvednek az utasok. Ráadásul a vonatnak sokszor így is végig kell mennie a vonalon, a busszal párhuzamosan, de üresen, hogy elérjen a másik végállomásra.
A Pesti Hírlap írta meg először, hogy ritkítani fogják a mellékvonalakon a vonatokat, a június 6-án életbe lépő menetrendben 34 vasútvonalon vezettek be járatritkítást. 29 mellékvonalon naponta irányonként mindössze 1-2 járat maradt meg. A vonatok helyére pótlóbuszokat állítottak. Lapunk öt vonalon vizsgálta meg, hogy mit jelent a gyakorlatban a vonatozók számára a járatritkítás.
Szombathely–Pécs: a vonat gyors volt, használták is
Talán a legabszurdabb a Szombathely–Nagykanizsa–Pécs vasútvonal ellehetetlenítése, ami nem is mellékvonal, hanem egy jó állapotú, részben villamosított vasúti fővonal: nagyvárosokat kötött össze, komoly utasforgalommal is bírt. Májusban, a menetrendváltás előtt még napi 4 pár vonat járt Szombathely és Pécs között, 4 óra 30 perces menetidővel. Június 6. óta a 4 vonatból 3-at teljesen töröltek, a napi egy pár megmaradt vonatútnak is egy részét buszokkal pótolják: Gyékényesen kell egyszer átszállni a buszra, majd Barcson vissza a vonatra. A menetidő így kétszeres átszállási kényszer mellett fél órával, 5 órára nőtt.
Őrség: ellehetetleníti a turizmust
A turisztikailag kiemelt jelentőségű Zalaegerszeg–Őriszentpéter viszonylaton a június 6-ai menetrendváltozás előtt a vonat 43 perc alatt tette meg a távolságot. A korábbi menetrendből mind a 6 vonat kikerült, a helyükre pótlóbuszokat tettek, amelyek 1 óra 10 perc alatt, azaz 27 perccel lassabban teszik meg ugyanazt a távolságot.
Ebben az esetben is egy villamosított, nemrég felújított vasútvonalról van szó, amelyen nemzetközi intercity vonatok is közlekednek.
Az Őrség érintett településeinek polgármesterei közös levélben fordultak az Innovációs és Technológiai Minisztériumhoz (ITM) a ritkítás felülvizsgálatát kérve.
Gyöngyös: jó állapotú, villamosított pálya
A Vámosgyörk–Gyöngyös vasúti vonalszakasz esetében is villamosított, jó állapotú vasúti pályáról beszélhetünk, ez a vonal köti össze Gyöngyöst a Budapest–Miskolc fővonallal. A módosítás előtti napi 10 pár vonatból is kiszedtek 9-et, helyettük pótlóbuszok közlekednek. A menetidő minden esetben 15 percről 23-ra nőtt.
Tisza-tó: szintén a turistáknak tett be
A Budapest–Miskolc fővonalon található Kál-Kápolna állomástól a Tisza-tó partján fekvő Kiskörére közlekedő utasokkal sem volt kegyesebb a minisztérium: napi 6 pár vonatból 5-öt pótlóbuszokra cseréltek, aminek köszönhetően 44 percről 1 óra 2 percre nőtt a menetidő, azaz 18 perccel lett hosszabb az út.
Pedig rengeteg kerékpáros turista keresi fel a Tisza-tavat, a pótlóbuszokon pedig kerékpárt nem lehet szállítani.
A környék polgármesterei szintén levelet írtak a minisztériumnak, a ritkítás felülvizsgálatát kérve.
Szentes–Hódmezővásárhely: 24 perccel lassabb a busz
A vonalon 8-ból 6 vonatot váltottak ki pótlóbuszokkal: a megmaradt, 8:32-kor induló vonat még 9:12-re érkezik, azaz 40 perc alatt teszi meg a távolságot, míg a 2 órával később, 10:30-kor induló járatot buszra cserélték, amelynek már 1 óra 4 percre van szüksége, azaz 24 perccel lassabban teszi meg ugyanazt az utat.
Szentesen lakossági fórumot szerveznek a Városházára, július 2-ára, a vasúti járatritkításokkal kapcsolatosan, amelyre mások mellett Palkovics László innovációs minisztert és Homolya Róbert MÁV elnök-vezérigazgatót is meghívták.