Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Archív cikkek

Karácsony Gergely: Örülök, hogy vita van a Nagykörútról

Létrehozva:

A Pesti Hírlap megkérdezte a főpolgármestert, mi lesz a nagykörúti biciklisáv jövője. Szerinte az a kérdés, hogy milyen Nagykörutat szeretnénk, és örül, hogy vita alakult ki róla.

A Publicus Intézet a Népszava megbízásából készített friss reprezentatív közvélemény-kutatása szerint a válaszadók 18 százaléka szerint helyes, ha több lehetőséget kapnak a kerékpárosok a közterületek alakításában akkor is, ha ez nehezíti az autós közlekedést. 29 százalék azt mondta, belefér, hogy néhány helyen nehezebb az autós közlekedés, 47 százalék szerint azonban csak olyan módon fejleszthető a városban a kerékpáros közlekedés, hogy az ne akadályozza az autóforgalmat.

Pulai András, a Publicus Intézet ügyvezetője az ATV Start című műsorában arról beszélt, van értelme egy civil kérdést politikai pártszimpátia alapján mérni, hiszen ebből a kutatásból az is kiderült, hogy a fideszesek többsége (59 százalék) szerint csak autós érdeksérelem nélkül fejleszthető a kerékpáros közlekedés, míg

a Jobbikot kivéve, az összes ellenzéki párt szimpatizánsainak nagyobb része gondolja úgy, hogy kis érdeksérelem még belefér.

De ha az első két válaszlehetőséget összeadjuk, akkor már 47-47 százalék az aránya azoknak, akik szerint az autós érdeket minimálisan lehet sérteni kerékpáros fejlesztések érdekében, és azoké, akik szerint semennyire sem, emeli ki Pulai.

Elsőre jogos az ellenkezés

Pulai azt is hangsúlyozta: a főpolgármester szempontjából pozitív, hogy a felfestett sávoknak összességében vannak kifejezett támogatói, hiszen egy újonnan meghozott, még keveset kommunikált döntésről van szó. Hozzátette: mivel az új kerékpárutak túlnyomó többségén nem voltak érdekütközések, ezeket a fejlesztéseket a válaszadók 94 százaléka támogatta.

Biciklisek tükröződnek egy autó oldalsó visszapillantó tükrében a fővárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án / Fotó: MTI/Mónus Márton

Halász Áron, a Kerékpárosklub szóvivője is azt emelte ki lapunknak:

„Elsőre mindig ellenkezést szülnek a hasonló döntések, de idővel megszokják hatásait a városlakók. Szerinte például a Ferenciek tere és az Egyetem tér forgalomcsillapítását is jó döntésnek értékelhetjük utólag.”

Halász példaként Párizst is említette, ahol az elmúlt 1-2 évben Anne Hidalgo főpolgármester intézkedéseinek hatására jelentős változások történtek: az új, védett kerékpársávok miatt a kerékpározók száma megkétszereződött, sőt a város legzsúfoltabb főútvonalain megháromszorozódott. A Champs-Élysées ikonikus sugárútját is szeparált kerékpársávok szegélyezik mára. A párizsi főpolgármester is rengeteget konfrontálódott az autóvezetőkkel és a helyi tisztviselőkkel. De a járvány alatt sok más városban is új kerékpársávokat alakítottak ki, Dublintól Rómáig, Milánótól Brüsszelig, Sydney-től New Yorkig.

Karácsony: Örülök, hogy csak a Nagykörúton van vita

A Pesti Hírlap megkérdezte a főpolgármestert, hogy mi lesz a nagykörúti kerékpársáv sorsa, aki azt mondta: „Bizonyos szempontból örülök, hogy csak a Nagykörúti kerékpársávon van vita, mert van több másik új kerékpárút is, akkor ezek szerint azokon nincs”.

Az Üllői úton a metrópótlás miatt mindenképpen buszsávot kell kialakítani, tehát az nem maradhat meg hosszú távon, tette hozzá a főpolgármester.

„A kerékpársávot azonban nem a kerékpárosok miatt csináljuk, hanem az élhető város miatt. Ha valaki a belvárosban lakik, az nem a kerékpársávot élvezi, hanem azt, hogy kevesebb az autó.”

A főpolgármester úgy folytatta: ezeket a kérdéseket fel kell tenni: mit várunk a Nagykörúttól? „A körút úgy is kuka, ott úgysem lehet élni, nincsenek teraszok, a boltok üresen állnak, akkor legalább hadd lehessen autózni” ‒ ezt az egyik autós szervezet mondta, és nagyjából ez is a helyzet ‒ interpretálta Karácsony.

Biciklisek a fővárosi Nagykörúton kialakított ideiglenes kerékpársávon 2020. május 23-án / Fotó: MTI/Mónus Márton

Szerinte csak az a kérdés, hogy hosszú távon ilyen körutat akarunk-e? Az érintett kerületek polgármesterei például nagyon szeretnék, ha megmaradna a biciklisáv, és az ő polgáraik is szeretnék nyilván.

Karácsony hozzátette: azt a kérdést is fel kell tenni egyébként, hogy valóban érdemben hozzájárul-e a belvárosi dugókhoz a kerékpársáv. „Én úgy gondolom, hogy ez erősen vitatható. Lehet, hogy ha elvesszük a kerékpársávot, akkor két sávban áll majd újra a dugó ‒ nem biztos, hogy sokkal előrébb vagyunk. Ilyen típusú társadalmi viták lesznek a nyáron” ‒ mondta.

„Ezeket a vitákat pedig szeretem, mert szerintem ilyen típusú politikai vitákat kell folytatni, nem pedig olyanokat, hogy ki a bűnöző és ki a hazaáruló”

‒ zárta a főpolgármester.

Legnépszerűbb cikkeink