Archív cikkek
Ügyfélkapu: még a TB-nk érvényességét is ellenőrizhetjük
Bejelentett-e a munkáltatónk, érvényes-e a TAJ-kártyánk, vagy milyen vizsgálatot számolt el utánunk a kórház vagy a szakrendelő, ennek mind utánanézhetünk. Ha autót vásárolunk, láthatjuk a gépjármű adatait, és ingatlan adás-vételkor se jön rosszul.
Általában évente egyszer, a személyijövedelemadó-bevallások idején lép be az Ügyfélkapuba a lakosság nagy része, pedig a rendszer ennél jóval többet tud. Például az Országos Egészségbiztosítási Pénztár TAJ-szolgáltatásainak használatával lekérdezhető foglalkoztatási jogviszonyunk vagy saját betegéletutunk is. A gépjárműkereső funkcióval pedig rendszám alapján hozzájuthatunk az érintett gépjármű minden fontos adatához.
A munkaviszonyunkat is ellenőrizhetjük
Sokszor hallani olyan esetekről, amikor a munkáltató hosszú hónapokig nem fizette az egészségügyi ellátást a munkavállaló után, ezért ő, amikor szüksége lett volna rá, nem kaphatott ellátást a szakrendelőben vagy a kórházban. Az ügyfélkapus rendszeren keresztül ez az információ is lekérdezhető, méghozzá ingyenesen. Különösen jól jön ez a funkció a tavaly decemberben elfogadott új TB-törvény kapcsán, mely kimondja, hogy ha valakinek három hónapnál régebbi tartozása van, a sürgősségin kívül semmilyen egészségügyi ellátásra nem jogosult.
Az adóigazolástól az erkölcsi bizonyítványig
„Nullás”, azaz nemleges adóigazolást kérhetünk, amely igazolja, hogy az adózónak a kérelemben megjelölt napon az adóhatóságnál nincs nyilvántartott adótartozása.
Az anyakönyvi kivonatok ügyintézése fejezet alatt születéssel, házasságkötéssel, névviseléssel, halálozással, hagyatékkal kapcsolatos anyakönyvi ügyek okmányirodai ügyintézése zajlik.
Kérhetünk értesítést a személyi igazolvány, jogosítvány, forgalmi engedély, útlevél érvényességi idejének lejáratáról.
TAJ-nyilvántartással összefüggő szolgáltatások: betegéletút vagy vénytörténet napló lekérdezése, biztosítási jogviszony megtekintése, TAJ-szám érvényességének ellenőrzése.
Erkölcsi bizonyítvány elektronikus igénylése is lehetséges. A bizonyítvány a kiállításától számított 90 napig érvényes.
A gépjárműkereső lehetővé teszi, hogy a különböző magyar nyilvántartásokból származó, a jármű életútjának lényeges adatait (eredetiség-vizsgálat, műszaki vizsga, a kötelező biztosítás befizetettsége) az ügyfél egy egységes felületen ingyenesen megismerje.
A számítógépes földhivatali-nyilvántartási rendszerből természetes személy számára évente két alkalommal, az elektronikus dokumentumként szolgáltatott, nem hiteles tulajdonilap-másolat lekérdezése ingyenes.
Időpontot is lehet foglalni. A rendszerben megtalálható a külképviseletek listája és elérhetőségei, de lehet időpontot foglalni például okmányirodába vagy kormányablakba, esetleg a Nemzeti Adó- és Vámhivatal ügyfélszolgálataihoz is.
A NAV is ide küldi az értesítéseit
Aki már regisztrált az Ügyfélkapura, számítson arra, hogy a NAV az értesítéseket leginkább ide juttatja el neki a jövőben. Amikor az ügyfél a küldeményt a tárhelyéről letölti, azzal az irat kézbesítettnek minősül, és az abban foglalt határidők megkezdődnek.
Tar Zsuzsanna