Archív cikkek
Lesznek-e sétahajók a Dunán?
A Hableány tragédiája óta nem szívesen sétahajóznak Budapesten a távol-keleti turisták, akik a forgalom 60 százalékát adták. A koronavírus-járvány miatt pedig az európai turisták is elmaradnak, miközben drasztikusan drágul a hajók biztosítása.
A kormány a Hableány sétahajó tragédiája után döntött úgy, hogy kötelezővé teszi a hajók számára is a felelősségbiztosítást, ezért március 15-től már csak ennek birtokában futhatnak ki a turistahajók a Dunára. A hajósoknak korábban is létezett biztosítási kötelezettsége, azonban nem volt megállapított biztosítási minimum: egy kis vitorlás után annyit kellett fizetni, mint a 30-40 férőhelyes sétahajók üzemeltetőinek.
„Nagyon sokan a legkisebb biztosítást kötötték meg” – mondta Póczik András, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetségének szakértője a Pesti Hírlapnak. Ma már van egy alaplimit. Ezt a szakma 50/50-nek nevezi. Azt jelenti, hogy balesetenként 50 millió, illetve évente 50 millió forintos károkozásig volt biztosítva a hajó. Összehasonlításul, korábban 1/2-es biztosítások sem voltak ritkák. Úgy tudjuk, hogy a Hableánynak 3/6-os biztosítása volt, vagyis balesetenként három, évente hatmillió forintos összeghatárig volt fedezet. „Az ötvenmillió forintos értékhatár most a lehető legkisebb biztosítás, ezt kötik például a balatoni versenyvitorlások tulajdonosai” – mondta Póczik András. Mivel nem voltak limithatárok, ezért a magánszemélyek és a társas vállalkozások is ugyanabból a termékkörből választhattak biztosítást a hajóikra.
Nem csak az üzemeltetés drága
Magyarországon mintegy 10 ezer hajó van regisztrálva, amelyek egy része az Adrián van. A hazai biztosítóknál nehéz olyan ajánlatot találni, amely a nagyobb sétahajók részére nyújtana megfelelő felelősségbiztosítást. „Mi egy hamburgi céggel szerződtünk, ez volt az a társaság, amely másfél milliárd forintos fedezetet tud nyújtani egy esetleges baleset során” – mondta lapunknak egy hajótársaság vezetője.
Az új szabályok megdrágítják az üzemeltetést, de szerinte a legnagyobb gond nem ez. „A Hableány tragédiája miatt nemcsak a dél-koreai, hanem a távol-keleti turisták sem szállnak fel a dunai sétahajókra. Ők adták a forgalom 60 százalékát” – mondta. A hajótársaság vezetője szerint most, a szezonkezdet előtt még drámaibb a helyzet: a koronavírus miatt szinte senki nem jön a Távol-Keletről, de lassan már Európából sem.
-
Kiemelt hírek2024.08.16. 9:31
KRESZ-módosítás: már a gyalogos szándéka is elsőbbséget jelent a zebrán
-
Kiemelt hírek2024.08.26. 8:03
Két új HalfPrice üzlet is nyílik
-
Kiemelt hírek2024.10.03. 12:49
Bemutatták Gyurcsány krimijét
-
Kiemelt hírek2024.10.08. 12:12
Jön a visszaváltási rendszer benzinkutas verziója