Kiemelt hírek
Járatritkítást terveznek több HÉV-vonalon is
Elsősorban a járművel állapota miatt merülhetett fel az a terv, hogy a közeljövőben a HÉV kevesebb járattal közlekedjen számos vonalon – számolt be róla a HVG.
A HÉV működtetése már nem a főváros kezében van, 2016 óta ezt a feladatot a MÁV-HÉV Zrt. látja el, ám úgy tűnik, nem sikerül optimalizálni a járatok működését, és a rossz műszaki állapotban lévő szerelvények közül egyre kevesebbet lehet biztonságosan forgalomba állítani.
Érdemes tudni, hogy a HÉV-szerelvények több évtizede működnek a forgalomban, akad olyan kocsi is, amely több mint 50 éves. Ez semmiképpen sem tekinthető ideális állapotnak, de a szerelvények cseréjére nem állnak rendelkezésre források. Csakhogy a rendszeres műszaki problémák ellehetetlenítik a jelenlegi menetrendek betartását, hiszen ha egyre több jármű esik ki a forgalomból, nem lehet pótolni azokat.
A HÉV ritkábban fog járni
A HVG úgy értesült, hogy az öt, Budapestet az agglomerációval összekötő vonalból három esetében mindenképpen járatritkításra van szükség. Mindez már tavaly is felmerült, és a helyzet azóta sem változott, illetve csak romlott.
A jövőévi menetrendek összeállításakor egyértelművé vált, hogy teljesíthetetlen a jelenlegi járatsűrűséget fenntartani a HÉV-szerelvények és motorvonatok állapota miatt. A MÁV-HÉV Zrt. ezért decembertől ritkítaná a járatokat, amellyel a HVG információi szerint ugyan a Budapesti Közlekedési Központ és a főváros sem ért egyet, csakhogy a döntés már nem az ő kezükben van.
A forráshiány a közlekedők életét is meg fogja nehezíteni, ugyanis a járatritkítás a tervek szerint érinti a csepeli H7-es, a gödöllői H8-as és a ráckevei H6-os vonalat is: ez utóbbi esetében 18 százalékkal kevesebb férőhellyel kell számolni, de a többi vonalon is 10 százalék feletti ez a szám.
Ezeken a vonalakon nap mint nap több ezer ember közlekedik, hiszen az agglomerációból rengetegen járnak például a fővárosi munkahelyükre vagy oktatási intézménybe, így a reggeli és délutáni csúcsforgalomban maximálisan kihasználtak a szerelvények.
A kapacitáscsökkentés nem egyedi eset, ugyanis már tavaly is ezt a megoldást választotta a MÁV-HÉV Zrt. Akkor a H5-ös és a H6-os HÉV-vonalak voltak érintettek, mert 78 helyett csak 74 szerelvényt tudtak forgalomba állítani. Az új járművek beszerzését még 2021-ben leállították, azóta nincs érdemi változás a kérdésben, így kérdéses, hogy a jövőben számíthatnak-e bármilyen javulásra az ezeken a vonalakon közlekedő utasok.
(Kiemelt képünk illusztráció. Fotó: A Gödöllői HÉV végállomása a budapesti Örs vezér téren / Fotó: Kovács Ádám/Wikipedia/CC BY-SA 3.0)
-
Magyarország2024.10.14. 9:17
Kellemes őszi idő és némi eső vár ránk a héten
-
Kiemelt hírek2024.10.03. 12:49
Bemutatták Gyurcsány krimijét
-
Magyarország2024.10.15. 9:28
A jövő kreatívjait keresik a hazai sneakerfesztiválon!
-
Kiemelt hírek2024.10.08. 12:12
Jön a visszaváltási rendszer benzinkutas verziója