Magyarország
Mi minden változott az elmúlt 10 évben az online marketing területén?
Az elmúlt évek igen mozgalmasan teltek az online marketing világában, hiszen a hirdetők egyre több platformon szólíthatják meg a potenciális vásárlóikat. A teljesség igénye nélkül, íme néhány konkrét példa, hogy mi is változott az online marketing szerteágazó világában!
Felpörgött az influencer marketing
Míg korábban csupán a legismertebb hírességekkel reklámoztak a cégek, addig mára már egyre többen kötnek együttműködést a kisebb tartalomgyártókkal is. A jobb célzási lehetőségek miatt az influencer marketing ma már annyira a mindennapok részévé vált, hogy a hirdetők 80%-a tervez emelni az idei büdzséjén.
Ráadásul nem is szükséges a legnagyobbakkal együtt dolgozni, hiszen a legtöbb hirdető az úgynevezett mikro influencerekkel működik együtt. Ez pedig remek lehetőséget jelent még a kisvállalkozások számára is az influencer marketing lehetőségeinek kihasználására.
Drasztikusan lerövidültek a videós tartalmak
Néhány évvel ezelőtt még a hosszú YouTube videók futottak jól, mára azonban a rövid, kb. 30-60 másodperces tartalmak aratnak átütő sikert. Ezt a trendet elsősorban a TikTok indította el, azóta pedig már a YouTube is igyekszik felvenni a népszerű platformmal a versenyt, ezért is indították útjára a YouTube Shorts felületet. De egyre több a rövid videó az Instagramon és a Facebookon is.
2023-ban a hirdetők és a tartalomgyártók 90%-a állít elő rövid videókat a népszerűségük növelésére, 21%-uk pedig most vág bele először a rövid audiovizuális anyagok készítésébe.
Miért olyan népszerűek a rövid videók?
- A felhasználókat naponta milliónyi impulzus éri a neten, és ha valamit nem találnak eléggé szórakoztatónak vagy hasznosnak, akkor néhány másodperc után továbblépnek. A rövid, általában alig egy perces videók viszont könnyen fogyaszthatók, és gyakran több élményt tartogatnak, mint az igazán hosszú tartalmak.
A linképítés is jelentősen fejlődött
A keresőoptimalizálás (SEO) egyik legfontosabb területe a linképítés. Rengeteg oldal évről évre összegyűjti a legjobb linképítési technikákat, hogy minél több vállalkozás kihasználhassa a bennük rejlő lehetőségeket. Korábban még olyan linképítés tippek is szerepeltek ezeken a listákon, mint a linkfarmok és privát blogfarmok (PBN-ek) használata, ma már azonban pontosan tudjuk, hogy ezek a technikák nem működnek jól.
2023-ban az algoritmusok már pillanatok alatt kiszúrják az átlátszó, a keresőmotorokat manipulálni próbáló linképítési technikákat. Semmiképp nem érdemes tehát 10-15 évvel ezelőtti módszerekkel kockáztatni, hiszen annak súlyos büntetés is lehet a vége.
Ha egy vállalkozás nem biztos a dolgában, inkább kérjen linképítés tippeket egy szakértő SEO csapattól, hogy a keresőoptimalizálás biztosan szabályos és hatékony legyen.
A közösségi média már ügyfélszolgálatként is funkcionál
A hirdetések mellett egyre több cég használja a közösségi médiát ügyfélszolgálatra is. Ma már a marketingesek 25%-a használ valamilyen direkt üzenetküldési lehetőséget a közösségi média platformokon keresztül. Amellett, hogy ez egy kényelmes megoldás a cégeknek, az ügyfelek is elvárják a könnyű kapcsolatfelvételi lehetőségeket, ezért mindkét fél jól jár.
Ha a közösségi médiában is elérhetők az ügyfélszolgálatosok, azzal sokkal gördülékenyebbé válik az ügyfelekkel történő kommunikáció. Többé nem kell körülményesen e-maileket írogatni, hanem elég az azonnali beszélgetést nyújtó chat alkalmazások egyikét használni.
Egyre több az AI a különféle marketing szoftverekben
Már jóval a ChatGPT berobbanása előtt kezdtek népszerűvé válni a mesterséges intelligenciára alapuló szoftverek. Ezek a programok többek között a szövegírásban és a grafikai tartalmak előállításában, illetve már a hirdetéskezelésben és az üzleti tervek összeállításában is remek segítséget képesek nyújtani.
Habár még nem minden esetben végeznek tökéletes munkát, de az AI szoftverek rendkívül gyorsan tanulnak. Néhány éven belül pedig jelentős terheket vehetnek le a vállalkozások vállairól, és nagymértékben csökkenthetik a kiadásaikat is.
Habár a marketing alapjai még mindig ugyanazok, egyre több új platform és lehetőség kerül a hirdetők kezébe, hogy kapcsolatot tartsanak a potenciális vásárlóikkal és a már meglévő ügyfeleikkel. Érdemes tehát minden vállalkozásnak naprakésznek lennie a különböző fejlődési lehetőségekről, ha nem szeretnének lemaradni a konkurenciától.
(x)