Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Magyarország

Eltűnhetnek a szétdobált rollerek

Létrehozva:

Fotó: Pesti Hírlap archív

A főváros a kerületekkel együtt szabályozná az úgynevezett megosztott mikromobilitási eszközök, például a kölcsönözhető kerékpárok és e-rollerek tárolását Budapesten.

Annak érdekében, hogy a szétdobált rollerek és itt-ott hagyott biciklik problémája megoldódjon, mikromobilitási pontokat hoznának létre, ahol jogszerűen lehetne parkoltatni az eszközöket. Az erről szóló előterjesztés szerdán kerül a Fővárosi Közgyűlés napirendjére.

Balogh Samu, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke kedden arról beszélt, hogy a szóban forgó közlekedési eszközöket – mint az e-robogó, e-kerékpár, kerékpár, e-roller és roller – jól lehet kombinálni a közösségi közlekedéssel, jól illeszkednek a zöld, fenntartható közlekedés rendszerébe.

Ugyanakkor sok konfliktust szül az, hogy tárolásuk nincs szabályozva, sokan csak széthagyják a rollereket, ami balesetveszélyes.

Balogh azt is elmondta, hogy a központi szabályozás késik, a főváros ezért a saját eszközeivel próbálja meg szabályozni a kérdést. A terv az, hogy úgynevezett mikromobilitási pontokon lehessen ezeket az eszközöket biztonságosan tárolni, hosszú távon pedig szeretnék azt is elérni, hogy az eszközök használói egy felületen tudják igénybe venni a közösségi közlekedést és a mikromobilitási szolgáltatást.

Kofrán Gergely, a projekt szakértője elmondta, hogy a mikromobilitási pontok szolgáltatósemlegesek lennének és lehetővé tennék a magánkerékpárok ideiglenes elhelyezését is.

A szolgáltatók szerződést kötnének a közterület-tulajdonos önkormányzattal és díjat fizetnének a tárolásért, az eszközök kijelölt területen kívüli elhelyezése pedig szankcionálható lenne, nemzetközi példák alapján alkalmankénti tízezer forintos büntetést javasolnak, amitől az önkormányzat eltérhet.

A legsűrűbben lakott, belvárosi részeken négyzetkilométerenként tizenhat, az átmeneti zónákban négyzetkilométerenként tizenkét mobilitási pontot hoznának létre, a külső kerületek pedig eldönthetik, hogy kijelölnek-e egy centrumterületet, ahol mikromobilitási pontokon szeretnék látni az eszközöket, vagy mindenhol engedélyezik az ajtótól-ajtóig közlekedést.

Elmondta azt is, több mint 500 mikromobilitási pont már tervezési fázisban van, várhatóan a jövő év első felében 100-200 már létre is jöhet.

MTI / PH

Legnépszerűbb cikkeink