Magyarország

Veszélyben a buszos közlekedés

Published

on

Fotó: Philippe Turpin / Photononstop via AFP)

Hiánycikk lett az AdBlue nevű üzemanyag-adalék, emiatt gondok lehetnek a közúti szállítmányozással és a tömegközlekedéssel is.

A probléma 5 ezer autóbuszt, 33 ezer kamiont és teherautót, 100 ezer kishaszonjárművet érinthat.

A modern dízelmotorok működéséhez nélkülözhetetlen AdBlue folyadék napok alatt hiánycikk lett Magyarországon. A probléma csaknem 5 ezer autóbuszt, 33 ezer kamiont és teherautót, 100 ezer kishaszonjárművet és 300 ezer személykocsit érinthet.

Bár a kormányzat a dízelautók kitiltását és a villanybuszok előtérbe állítását propagálja, ezek elterjedése a legmérsékeltebb becslések szerint is több évtizedet igényel. Addig a tömegközlekedésben egyértelműen a dízelek lesznek túlsúlyban. Ezért nem mellékes, hogy napok alatt egész Európában elfogyott a modern dízelek működéséhez nélkülözhetetlen adalék, annak ellenére is, hogy egy hét alatt duplájára emelkedett a beszerzési ára – írja a Totalcar. A drágulás amiatt történt, hogy az előállításához használt földgáz világpiaci ára is az egekbe szökött, emiatt a gyártók – például a szomszédos Szlovákiában működő Duslo vegyi üzem – korlátozták a termelést, vagy leálltak, és nem is vesznek fel új megrendeléseket 

A MOL is tud a hirtelenjében kitört felvásárlási lázról, ami felborította a magyar piacot, és időszakos hiányt okozott. Az olajcég azt ígéri, hogy amint gyártói oldalon konszolidálódik a helyzet, biztosítani fogják az ellátást. Hogy ez pontosan mikor lesz, egyelőre nehéz megmondani, mivel a magyar igényeket is ellátó szlovák üzemmel a pozsonyi vezetés megállapodott, hogy az AdBlue-t kizárólag helyi fuvarozóknak árulják majd.

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version