Kiemelt hírek

Kezdődik a Nyugati környezetének áttervezése

Published

on

A fejlesztési terület | Forrás: www.nyugatitervpalyazat.hu

A tervpályázatokat 2022 márciusáig kell benyújtani, ezt követően dönt a zsűri, és kezdődhet a részletes tervezés, majd a megújulás.

A Budapest Fejlesztési Központ meghívásos építészeti tervpályázatot hirdetett a Nyugati pályaudvar és környéke megújítására, funkcionális bővítésére – írta meg az Építeszfórum. Ahogy az e célból létrehozott honlapon Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára írja köszöntőjében, a kormányzati vízió szerint a tervpályázat „azt fogja eredményezni, hogy az elkövetkező években újjászülető Nyugati pályaudvar világszínvonalú építészetével és szolgáltatásaival a magyar vasúthálózat nemzetközi, távolsági és elővárosi szegmensben egyaránt első számú csomópontjává, egyben a budapesti belváros fejlődésének új fókuszává válik”.

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója szavai szerint „az impozáns utascsarnok tetőszerkezetének megújítása után egy annál is nagyobb léptékű beruházás veszi kezdetét. A Nyugati ezzel modern, korszerű, a 21. századi nagyforgalmú vasútüzemi és utasforgalmi elvárásoknak megfelelő, de a műemléki örökséget tiszteletben tartó átmenő rendszerű központi pályaudvar, az ország főpályaudvara lehet, közösségi közlekedési csomópontként pedig – a Deák Ferenc tér környékét ellensúlyozva – egész Budapest új fókuszpontjává válhat.” A vezérigazgató kitért a Budapesti Agglomerációs Vasúti Stratégia egyik fő elemére, az új Duna-alagút létrehozására is: „A Nyugati pályaudvart és környezetét oly módon kell megtervezni, hogy az már az alagúttal kompatibilis rendszer legyen. Fontos, hogy olyan cégek tudjanak tervezni, akiknek már jelentős a tapasztalatuk az együttes felszíni, illetve felszín alatti központi pályaudvar kialakításában.”

Az Építészfórum szerint a feladat az új mélyállomás és a felette kialakítandó felszíni vágánycsarnok, illetve a peronok és peronlefedések tervezése. A műemléki csarnok átjárható, hosszabb-rövidebb időtöltésre ösztönző fedett köztérré alakítandó, melléktereinek szintén új funkcionális jövőképet szükséges adni. Az épület építészeti értékeit maximálisan tiszteletben tartva különös kihívást jelent a történeti és a kortárs struktúrák egymáshoz illesztése. A pályaudvar többszintes, összetett térrendszere a projekt eredményeként tovább bővül.

A pályázatot a magyar jogszabályoknak és a Magyar Építész Kamara előírásainak megfelelően bonyolítják le. A zsűri a Magyar Állam és a Budapest Fejlesztési Központ delegáltjai mellett Budapest Főváros és az érintett kerületek önkormányzatainak küldötteiből, a szakmai szervezetek képviselőiből és a vasútépítészetben jártas külföldi résztvevőkből áll. A pályázatra öt iroda nyert meghívást: a Grimshaw Architects LLP, a Benthem Crouwel Architekten B.V, az ARUP Group Limited, a Van Berkel en Bos U.N. Studio B.V és az Albert Wimmer ZT-GMBH.  

A pályaműveket jövő év márciusáig kell benyújtani, ezt követően dönt a zsűri és kezdődhet a részletes tervezés.

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version