Kiemelt hírek
Lopott műkincsekkel üzleteltek a múzeumok
A londoni British Museum és a New York-i Metropolitan is offshore-csatornákon keresztül jutott hozzá lopott műkincsekhez, amiket most is kiállítanak.
Pandora szelencéje kinyílt a kulturális szektorban is.
A 12 millió dokumentumból álló, oknyomozó újságírók nemzetközi összefogásában folyamatosan feldolgozott Pandora-iratok számos politikai vezető, milliárdos és híresség mellett a globális műkincspiac offshore-ozásáról is megdöbbentő információkat tartalmaznak, ezeket tárja most nyilvánosság elé a Washington Post nyolcrészes cikksorozatában.
A világ vezető múzeumaitól már évtizedek óta követelik, hogy szolgáltassák vissza a sok műkincset, amikhez illegális úton jutottak hozzá. A most kereszttűzbe került British Museumot országa gyarmattartó múltja segítette hozzá a tetemes műkincsvagyonhoz, a New York-i MET-nek pedig jóformán korlátlan anyagi forrásait felhasználva vásárolta össze a világ egyik legjelentősebb gyűjteményét. A most felfedett dokumentumok szerint az se zavarta őket, hogy ezek egy része lopott, és illegális offshore-ügyletekkel kerül a tulajdonukba. Mindkét múzeum több tucat, valójában Kambodzsából lopott műtárgyat vásárolt egy Douglas Latchfort nevű, kétes hírű műkincskereskedőtől, aki ellen az amerikai hatóságok nyomozást indítottak, ám ezt lezárták a férfi 2019-ben bekövetkezett halála után. Latchfort legalább 125, a Khmer-dinasztia idejéből származó (500-1000 éves) műkincset adott el világszerte közel 50 millió dollár értékben, ezek közül számos darab ma is szerepel a két neves múzeum kiállításain. Időközben párat visszaszolgáltattak, a MET például 2013-ban visszaadta Kambodzsának az Angkor melletti Koh Ker templomaiból az 1970-es évek polgárháborús fosztogatásai során elrabolt, életnagyságú térdelő kőszobrokat, amikről a műkereskedő azt állította, ő csak megmentette a kincseket, nehogy a vörös khmerek céltáblának használják őket. Latchfordot az buktatta le most, hogy a nyomozás kezdete után offshore-cégekbe menekítette vagyonát, és pénzügyi tranzakcióit is ezeken keresztül intézte, amiben a neves múzeumok is partnerek voltak. Kíváncsian várhatjuk, miket hoz még felszínre a Washington Post leleplező cikksorozata a globális műkincskereskedelem eddig titkolt, sötét oldaláról.