Nagyvilág
Lendületben az e-kereskedelem (x)
Tovább tart a hazai e-kereskedelem sikertörténete. Utánajártunk, milyen tendenciák határozzák meg az online piacot, illetve milyen változások várhatók a következő időszakokban.
A megkérdezett marketingszakértő szerint rendkívül jelentős változásokat hoztak a koronavírus-járvány okán megváltozott felhasználói szokások. A korábbi évek 15-20%-os növekedési üteme jelentősen gyorsult, kérdés azonban, hogy ez meddig tartható.
A GKI Digital és az Árukereső közös jelentése szerint 2021 első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac. Nem szabad elfelejteni azonban, hogy a tavalyi év első negyedéve még „normális” mederben folyt, a második negyedévet viszont a koronavírus-járvány határozta meg. Az idei első három hónap forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as eredményeket, ami egészen elképesztő növekedésként értékelhető. A második negyedév bázisát azonban már a vásárlási láz alakította, ennek ellenére az idei növekedés elérte a 21%-ot. De hogyan lehetséges mindez?
A marketingszakértő szerint bebizonyosodott, hogy a szakma gyakran félreérti az aktuális folyamatokat. Sokan úgy vélték, hogy a tavalyi növekedés jelentős részben az aktív vásárlói bázis növekedésének tudható be, holott ez csupán 3% körüli bővülést eredményezett. A növekedési plafon hosszú évek óta érezteti a hatását; egyszerűbben fogalmazva, Magyarországon már egyre kisebb az online vásárlástól távolmaradók tábora, azonban őket egyre nehezebb megszólítani.
A növekedési potenciált egyértelműen a vásárlási gyakoriság növekedése tartogatja. A tavalyi évben nagyjából 20%-kal nőtt a vásárlási gyakoriság a megelőző évhez képest, idén hozzávetőlegesen 30%-kal a tavalyi évhez képest…
A jelentősen gyorsuló ütem szolgáltatja az idei év növekményét. Ezzel szemben az átlagos megrendelési érték esetében inkább stagnálásról beszélhetünk.
A piac szereplőit most elsősorban az foglalkoztatja, milyen trendek határozzák meg a következő időszakot. Nem feledkezhetünk meg arról, hogy a tavalyi évet alapvetően befolyásolta a járványhelyzet alakulása; a járvány felfutása nem meglepő módon egybeesett a novemberi-decemberi vásárlási időszakkal, így a Black Friday akciók még nagyobb figyelmet kaphattak.
Sokan úgy vélik, hogy a Black Friday ma már kizárólag a nagy szereplők játszótere, hiszen ők rendelkeznek olyan gyártói és beszállítói szerződésekkel, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy az év legnagyobb leárazáskampányát bonyolítsák le.
Ezzel szemben a kisebb szereplők sokszor saját forrásból kénytelenek finanszírozni a leárazásokat, jelentős kockázatot vállalva ilyen módon.
Nem mellesleg a nagyobb szereplők szélesebb kínálattal és kiszámíthatóbb raktárkészlettel rendelkeznek, ami sok vásárló számára elsődleges preferenciának mondható. A vezető webáruházak többsége rendelkezik fizikai bolthálózattal is, az Extreme Digital-eMAG páros pedig saját csomagautomata hálózatot működtet. Ezekkel az előnyök értelemszerűen előnyt jelentenek számukra a vásárlói lojalitás javításában.
A következő évek trendjeit nem könnyű megjósolni, de ma sokan úgy gondolják, hogy a vásárlási gyakoriság növekedése tartósan növekvő pályán tartja majd a teljes online piacot. Egyértelműen ez lehet a legfőbb növekedési mutató, így az ezt célzó programok egyre nagyobb hangsúlyt kaphatnak a jövőben.