Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Kiemelt hírek

Hullámvasúton a hazai sörpiac

Létrehozva:

Fotó: MTI / Vajda János

Fekete év volt a tavalyi az öt nagy magyar sörgyártó számára: 9 százalékkal kevesebb sört adtak el belföldön, mint tavalyelőtt.

A Magyar Sörgyártók Szövetségének mérlegéből az is kiderült, hogy a vendéglátó szektorban a járvány miatti bezárások alatt megszűnt a sörforgalom.

Kevesebb fogyott a boltokban is: csökkent a visszaváltható üveges sörök és a dobozos sörök forgalma, a hordós söröké pedig a felére esett vissza. Kevesebb prémium és közepes minőségű sört adtak el, viszont a szuperprémium sörök kedvelői változatlanul annyit fogyasztottak, mint a járvány előtti években. Érdekesség, hogy a vírushelyzet ellenére sem csökkent az alkoholmentes sörök kereslete. 

Az öt nagy magyar gyártó (Dreher, Heineken, Borsodi, Carlsbeg, Pécsi Sör) számára nem vigasz, de így volt ez az egész világon. Köszönhetően az erős tulajdonosi koncentrációnak: 10 csoport kezében van a világpiac kétharmada. Az erős tradíciójú belga sörpiac is komoly, 18 százalékos visszaesést szenvedett el, amire tíz éve nem volt példa. Ők a forgalmuk 42 százalékát vesztették el az éttermek és a kocsmák bezárása miatt. 

Pedig egy-két évvel korábban még minden szépnek tűnt: forradalmat emlegettek a söriparban, mert olyan elképesztően innovatív termékek jelentek meg, amelyek fémjelezték a hagyományos és a nagyüzemi sörfőzők kreativitását. Minden egy irányba, a magas minőség felé mutatott. 

2017-től folyamatosan növekedett a világon és nálunk is a fogyasztás. Eszméletlen ütemben, évente 15 százalékkal nőttek az eladások. Ennek a szédítő piacbővülésnek az érzékeltetéséhez elég egy hazai KSH adat: Magyarországon még 2019-ben is minden 15 éves és annál idősebb magyar hetente átlagosan 2,6 liter sört ivott meg. Ebben a piacbővülésben két termékkörnek mondhattak köszönetet a sörgyártók: a prémium söröknek és a reneszánszukat élő kézműves sörök készítőinek. Ők a legfiatalabb korosztályokat és a nőket nyerték meg a sörfogyasztók népes táborának, akiknek korábban azért nem ízlett a sör, mert az „keserű”. 

2018-19-ben folyamatosan emelkedtek a sörárak, és akkor még úgy látszott, hogy nincs annyi sör, és nincs az a drága sör sem, amit el ne lehetne adni. Nálunk például a kézműves sörfőzdék 2018-ban megduplázták a termelésüket. Ezért is jelentheti évről évre a KSH, hogy bár a borfogyasztásnak hazánkban igen erős hagyománya van, az utóbbi években mégis sörből fogy a nagyobb mennyiség.

 

Szikora Katalin

Legnépszerűbb cikkeink