Nagyvilág
Eladók nélküli, teljesen automatizált, intelligens szupermarket nyitott Dubajban
Tokióban, Szöulban, vagy az Egyesült Államokban már 2-3 éve működnek ilyen boltok, de vajon mi mikor fogunk így vásárolni?
Egyre több pénzt fektetnek az áruházláncok az automatizálásba, és a pandémia csak növelte az igényt erre. Az önkiszolgáló kasszák már nálunk is megszokottá váltak, de még beletelik pár évbe, mire olyan intelligens szupermarketünk lesz, amivel az újdonságokért rajongó Dubaj városa a világ legmagasabb épülete, a Burj Khalifa és más extravagáns látványosságai mellett büszkélkedhet. Itt nyílt meg a világon az első Carrefour City+, a francia áruházlánc kísérleti boltja, egyben víziója a jövő szupermarketére. A csilli-villi plázában üzemelő, ránézésre szokványos élelmiszerbolt valójában roppant kifinomult belső rendszerével – száz mennyezeti kamera és több tucat, a polcokba épített érzékelő segítségével – láthatatlanul követi a vásárló mozgását, listázza, mit vesz le a polcról, majd öt perccel azután, hogy sorbanállás és fizetés nélkül kisétált a boltból, elküldi neki a számlát az okostelefonos alkalmazásban. „Így fog kinézni a jövő. Mi hiszünk abban, hogy még szükség lesz fizikai boltokra, de a vásárlói élmény teljesen megváltozik. A vásárlókról gyűjtött adatokat cégen belül elemezzük, majd arra használjuk, hogy a vevőknek már ne is kelljen gondolkodni azon, miért mentek a boltba” – mondta el az AP hírügynökségnek Hani Weiss, a Carrefour közel-keleti képviseletének igazgatója. Persze a vásárlóknak hozzá kell járulni ehhez az adatalapú gondolatolvasáshoz, és megbízni a cégben, hogy nem osztja meg az adatokat másokkal. Az Egyesült Államokban már politikai szinten foglalkoznak a jelenséggel, miután az Amazon hasonlóan futurisztikus boltjaiban elképesztő mennyiségű adatot gyűjt a jórészt gyanútlan vásárlókról. Az autokratikus berendezkedésű Egyesült Arab Emirátusokban, ahol eleve a világon a legmagasabb az egy főre jutó biztonsági kamerák száma, ez bizonyára kevésbé ébreszt adatvédelmi aggályokat. Az érme másik oldala, hogy az intelligens boltok elterjedése folytán a kereskedelemben dolgozók tömegesen válhatnak munkanélkülivé. A Carrefour ugyan kitart amellett, hogy emberekre mindig szükség lesz a boltokban, de egy idő után már csak azért, hogy a gépek munkáját támogassák.