Nagyvilág
A határokon átívelő e-kereskedelem kiváló lehetőség(x)
Július 1-től új áfaszabályok vonatkoznak az Európai Unió területén tevékenykedő e-kereskedőkre. Annak jártunk utána, a most bevezetésre kerülő szabályozás milyen hatást gyakorolhat a hazai szereplők középtávú terveire, illetve milyen módon határozhatja meg a hazai online piac jövőjét.
Érdemes visszatekinteni, hiszen az utóbbi évek eseménydús korszakot hoztak az e-kereskedők számára. A korábbi 15-20 százalékos növekedést követően a koronavírus-járvány újabb lendületet adott az online piacnak; mintegy 45 százalékos növekedésről tanúskodik a GKI Digital és az Árukereső közös jelentése.
A hazai szektor gyors fejlődése számos szereplőt arra késztetett, hogy újabb növekedési lehetőségeket keressen, illetve vizsgálja a külföldi piacnyitás lehetőségét. Sokan úgy vélik, hogy a most bevezetésre kerülő szabályozás komoly lendületet adhat a határokon átívelő e-kereskedelem számára.
Az új szabályozás legfontosabb hozadéka, hogy jelentős mértékben képes csökkenteni a külföldön is értékesítő kereskedők adminisztratív terheit. A korábbi gyakorlat rendkívül nehézkes és időigényes volt; az adózónak tulajdonképpen annyiféleképpen kellett megfizetni az általános forgalmi adót, ahány országban értékesített. Ezentúl az e-kereskedőnek csak saját hazájában kell bevallást benyújtana, az áfa összegét már a Nemzeti Adó- és Vámhivatal osztja szét a jogosult országok között.
Tény, hogy a bürokratikus terhek csökkenése könnyítést jelent a kereskedők számára, különösen a kisebb erőforrásokkal gazdálkodókéra. Ez alapján szinte biztosra vehető, hogy az exporttevékenységek élénkülni fognak az online térben.
Nem szabad elfelejteni azonban, hogy a szabályozás nem csupán a magyar e-kereskedőkre vonatkozik; a cseh, a német vagy akár az izlandi e-kereskedő is lényegesen alacsonyabb adminisztratív teherrel kereskedhet a hazai piacon – említi a példát a megkérdezett e-kereskedelmi szakértő.
A kelet-közép-európai régió a kontinens leggyorsabban fejlődő, illetve legnagyobb növekedési potenciállal rendelkező piaca, ahol lényegesen alacsonyabb a belépési küszöb, mint a világ élvonalába sorolt angol, francia vagy német online piacon. Egyes vélemények szerint már 100-200 milliós árbevétellel megalapozható egy újabb piacra lépés. A korábbi gyakorlat egy ehhez hasonló állítást nem támasztott alá, hiszen kizárólag a legnagyobb hazai e-kereskedők voltak képesek piacszerzésre a külpiacokon; példaként említhető az Extreme Digital, amely hét külföldi országban működtet saját webáruházat, többek között a világ élvonalába tartozó német (edigital.de) piacon is.
Ennek tudatában szinte biztosra vehető, hogy a következő években számos európai szereplő jelenik meg magyarnyelvű szolgáltatással. Néhány hete Európa vezető divatkereskedője, a Zalando jelezte, hogy fokozott terjeszkedést kezd a régiónkban, 2022-ben pedig megérkezik Magyarországra. Egyes vélemények szerint érezhetően fokozódhat a piaci versengés az új tőkeerős belépőknek köszönhetően.
A tőkeerős, hatékony és tapasztalt új konkurensek érkezése sok hazai szereplőt arra kényszeríthet, hogy lépéseket tegyen a külföldi terjeszkedés irányába. Kiemelten fontos a tudatos tervezés, illetve a megfelelő célpiac megválasztása. Ha külföldi piacon szeretnénk érvényesülni, mindenképpen szükséges a lehetőségek minél pontosabb feltárása, illetve a gátló tényezők azonosítása. Ezek fényében a lehető legpontosabb stratégia kidolgozására van szükség; a stratégia részét kell képezze a különböző vevőszerző eszközök vizsgálata, amely a megtérülésről és a várható profitról is tanúskodik.
Noha számos kérdőjelet említhetünk az e-kereskedelemmel kapcsolatban, az biztosra vehető, hogy a piacot tartós növekedés jellemzi majd.