Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Kiemelt hírek

Hosszabb körök leszállás előtt: nem bosszú, csak előírás

Létrehozva:

Fotó: MTI / Mónus Márton

A légiirányítók azt állítják, nem bosszúból túráztatják a gépeket, mielőtt azok leszállhatnának Ferihegyen, csak odafigyelnek, hogy mindenki megtegye az előírt utakat.

Ahogy korábban a Pesti Hírlap is megírta, a 24.hu arra lett figyelmes, hogy a Liszt Ferenc reptér felett hosszabb, kacskaringós utakat tesznek meg a repülőgépek.

A korábbi cikkekben azt feltételezték, mindez azért van, mert a légiirányítók kevesellték a 15 százalékos béremelést, a miniszterelnök pedig egy kormányrendelettel elintézte, hogy ne mehessenek sztrájkolni.

Egy névtelen iparági forrás viszont most azt mondja, nem igaz, hogy a légiirányítók kevesellték a 15 százalékos béremelést, béremelésről ugyanis valójában nem volt szó. A 24.hu-nak nyilatkozó forrás azt állítja, hogy légiirányítók átlagosan 30 százalékos jövedelemcsökkenést szenvedtek el január óta, de az sem ritka, hogy valaki 40 százalékkal keres kevesebbet.

Mindez úgy történhetett meg, hogy a régi megállapodások lejártak, de nem sikerült egyelőre kialkudni az újakat. A tervezett három évre szóló 15 százalékos béremelést ezek után nehéz lenne valódi béremelésnek nevezni, ugyanis azt a jövedelmet sem kompenzálja, amitől a légiirányítók az utóbbi hónapokban elestek.

A Liszt Ferenc reptér fölött a forrás elmondása szerint most az történik, hogy a légiirányítók pontosan betartatják a repülési tervben töltött útvonalakat, és nem próbálják gyorsítani a rövidítésekkel a forgalmat. Miután kicsavarták a légiirányítók kezéből a sztrájkjogot, a megmaradt eszközökhöz nyúltak, olvasható a cikkben.

A történet állítólag még 2018 októberében kezdődött, akkor indultak a máig befejezetlen bértárgyalások. Mint fogalmaztak, a járvány előtti körülmények az irányítók jövedelmének jelentős emelését szorgalmazták, amibe a HungaroControl részben bele is egyezett.

Aztán jött a koronavírus-járvány, aminek a hatására a légiirányítók tennivalója a Magyar Nemzet szerint közel harminc százalékkal csökkent, úgyhogy a HungaroControl kérésére felfüggesztették a tárgyalásokat. Mikor 2020 őszén újraindultak a tárgyalások, minden megváltozott, a cég vezetése pedig visszavonta minden ajánlatát, sőt jelentős jövedelemcsökkentést kezdeményezett.

A légiirányítóké egyébként a legjobban fizetett állások közé tartozik, egy légiirányító havonta akár 1,5-3 millió forintot is megkereshet. Ahogy a 24.hu összeírta, az alapbér bruttó 830 ezer forint körül van, erre jön 20 százalék műszakpótlék általány, de január óta nem kap senki jelenléti bónuszt, ami 395 ezer forint.

A szakszervezet szerint a járvány okozta pénzügyi bizonytalanság májusra megszűnt, a HungaroControl stratégiája mégsem változott, a felsővezetés eldöntötte, hogy alacsonyabbra nyesik a légiirányítók jövedelmét.  

24.hu / PH

Legnépszerűbb cikkeink