Nagyvilág

Robotok rajzoltak zen-kertet Tokióban

Published

on

Fotó: Jimmy Cohrssen / Jason Bruges Studio

Az olimpiával ellentétben ez élőben megtekinthető.

Két másféltonnás ipari robot rajzolgat a finomszemcsés kavicsba Tokióban az Olimpia alatt rendezett művészeti fesztiválon, amit a sportversenyekkel ellentétben élőben meg lehet nézni, megtapasztalva a technológia és a természet szimbiózisának ritka élményét. 

A sportot, a technológiát és az ősi japán kultúrát ötvözte a British Council és a tokiói városvezetés művészeti tanácsa által támogatott installációjában a brit Jason Bruges, akiknek korábbi interaktív és multimediális installációit a Tate Modern galéria és a londoni Természettudományi Múzeum is kiállította. 

A tokiói Ueno parkban, az Olimpiai játékokat kísérő művészeti fesztiválon bemutatott alkotásuk a sportolók mozgásának algoritmusaibol hoz létre új vizuális nyelvet, ami absztrakt módon követi a mozgást. Ráadásul ipari robotok közreműködésével jelenik meg, ők rajzolják bele a finomszemcsés kavicsba – akár egy lefektetett vászonra – az egyenes, vagy hullámzó, dinamikus vonalakat. A különleges zen-kert ötlete is a japán hagyományokból táplálkozik, a két másfél tonnás robot alkalmazása pedig a szigetország technológiai fölénye előtt tiszteleg. Még a fenntarthatóság mellett is leteszi a voksát, hiszen a gyártósorokról már leselejtezett (eredetileg a BMW kaliforniai gyárában foglalkoztatott) ipari robotoknak ad új funkciót. A „nyugdíjas kiskertészek” az Olimpia és a Paralimpia ideje alatt összesen 150 egyedülálló alkotást hoznak létre. Különleges élmény lehet őket hosszasan figyelni, meditatív állapotba kerülni és összekapcsolódni a természettel művészi alkotásaik hatására. Burges a Forbes magazinnak adott interjúban azt mondta: „mindig is lenyűgözött a mozgás és az emberi csúcsteljesítmények, ezért is kísérletezem azzal, hogyan lehet ezt gépek felhasználásával megjeleníteni. Úgy érzem, érdekes párhuzamot tudtunk létrehozni aközött, ahogy az atléták a sportáguk mestereivé válnak, és ahogy a gépek precízen ismétlik a beléjük táplált, repetitív mozdulatokat. Mintha buddhista szerzetesek lennének, akik hegyeket, folyókat rajzolnak a kavicsba az ősi karesanusi tradíció szellemében, csak ők nem a természeti jelenségeket, hanem az atléták tökélyre fejlesztett mozgássorait ábrázolják.”

Bálint Orsolya

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version