Kiemelt hírek

Új kulturális negyedet alakítanak ki Kőbányán

Published

on

A Közlekedési Múzeum Volt egyszer egy Északi... a történet folytatódik című tárlatának megnyitója az Északi Járműjavító Dízelcsarnokában 2021. július 15-én | Fotó: Karancsi Rudolf / 168

Vitézy Dávid szerint globálisan is példát mutathat Magyarország: rozsdaövezetből is lehet modern kulturális negyed.

Az első magyar vasútvonal megnyitásának 175. évfordulóján kiállítás nyílt tegnap az Északi Járműjavító épületében, ahol 2026-tól már a megújult Közlekedési Múzeum kap majd helyet. A Volt egyszer egy Északi című tárlat október 31-ig várja az érdeklődőket. 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter megnyitóbeszédében azt mondta, a korábbi, városligeti Közlekedési Múzeum lehetetlenül „kis helyre volt összezsúfolva”, a gyűjtemény új, kőbányai otthona azonban lehetőséget ad arra, hogy kiderüljön, a magyar gyártás nagyban hozzájárult a közlekedés fejlődéséhez. A modern technológiával kialakított Közlekedési Múzeumban arra is ügyelnek, hogy a kiállítási darabokat, járműveket eredeti állapotukban őrizzék meg.

A múzeumépületre kiírt nemzetközi pályázaton a New York-i székhelyű Diller Scofidio + Renfro építésziroda győzött, ők tervezhetik meg tehát a tervek szerint 2026-ra elkészülő Közlekedésit. 

Gulyás kijelentette: Kőbányán új kulturális központ van kialakulóban, amely turisztikai szempontból is kiemelt fontosságú lehet a jövőben, figyelembe véve, hogy az 1899 óta működő korábbi épület éves szinten 150-200 ezer látogatót vonzott.

A miniszter beszédében elmondta, a nagyvárosokban világszerte kiemelt szerepet kap a tömegközlekedés az elkövetkezendő években. Ezt a közlekedési reformot azonban nem az autósok kárára kellene végrehajtani, még ha ez több embert is ösztönöz a tömegközlekedés használatára – szúrt oda a fővárosi vezetésnek Gulyás.

Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója a kiállításmegnyitón történelmi kitekintéssel is szolgált, amikor felidézte, hogy az Északi Járműjavító kiegyezés utáni alapítását követő években több üzemtulajdonos is csődbe ment, így végül a magyar állam vette át annak fenntartását, 1870-ben pedig megalakult a Magyar Királyi Államvasutak Gép- és Kocsigyára. 

Ezt követően jelentős exportpiac alakult ki, a világ szinte minden tájára szállítottak magyar gyártású mozdonyokat – a rendszerváltás után azonban visszaesés következett, 2009-ben végül be is zárták az Északi Járműjavítót.

A főigazgató elmondása szerint 2023-tól kezdődhet meg az új múzeum építése, ami nagyjából négyszer akkora területet fog biztosítani a tárlatoknak, mint a városligeti épület. Vitézy szerint, jobb helyet aligha találhattak volna a múzeumnak, tekintettel a hely történelmi jelentőségére, ráadásul azzal, hogy itt épül majd meg a gyűjtemény új helye, globálisan is példát mutathat Magyarország: rozsdaövezetből is lehet modern kulturális negyed.

A most megnyílt kiállítás célja, hogy helytörténeti kontextust adjon a látogatóknak, így a tárlaton helyet kapott Kandó Kálmán első villanymozdonyainak egyike, illetve a korábbi Közlekedési Múzeum épülete előtt álló, 97 éves gőzmozdony is. Egyébként ez a mostani a Közlekedési Múzeum eddigi legnagyobb időszaki kiállítása. 

A jövőben a kiállítások, múzeumi programok mellett egyéb kikapcsolódási lehetőségük is lesz az új Közlekedésibe látogatóknak: korábban szintén a Városligetben üzemelő Kertem elnevezésű söröző is helyet kap Kőbányán.

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version