Connect with us
Pesti Hírlap, sok élmény

Kiemelt hírek

Akkor végül is lesz vagy nem lesz klíma az új villamosokon?

Létrehozva:

A frankfurti VGF Düwag típusú villamos | Fotó: DPA / Picture-Alliance / Fabian Matzerath

Budapest városvezetése Frankfurtból vásárolna használt villamosokat, ezekre cserélnék a 47-49-es vonalán közlekedő Ganz csuklós szerelvényeket.

A főpolgármester még júniusban fogadta el az erről szóló előterjesztést, amely szerint három ütemben összesen 35 használt, kötöttpályás jármű érkezne, mintegy 7,7 milliárd forintért.

Az elmúlt napokban komoly vita alakult ki a projekt kapcsán, ugyanis a német gyártó szerint a frankfurtiak azért válnának meg a villamosoktól, mert azokra nem lehet légkondicionáló berendezést szerelni. A BKV azonban másképp látja a helyzetet. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) szerint a német város vezetésének hivatalos tájékoztatásából kiderül, hogy azért nem lehet nyárállóvá tenni a villamosokat, mert a légkondicionáló berendezést nem bírja el a szerelvények tetőszerkezete. A BKV azonban arról tájékoztatta a villamosok fejlettségét megkérdőjelező Magyar Nemzetet, hogy a frankfurti használt villamosok szoros rokonságot mutatnak a Combino villamosokkal, amelyekre szintén utólag került légkondi. 

A BKV arról tájékoztatott, hogy jelenleg is vizsgálják a klímaberendezés lehetséges elhelyezésének részleteit: a statikai kérdéseket és az elektromos tápellátást. Közleményükben megjegyezték: az egyeztetések során a német közlekedési vállalat nem tárt fel olyan körülményt, ami a villamosok utólagos klimatizálását ellehetetlenítené, sőt azok vezetőfülkéit már a német városban is ellátták a szükséges berendezésekkel. 

A Budapesti Közlekedési Vállalat arra is felhívta a figyelmet, hogy az elmúlt években rohamosan fejlődött a klímatechnika, így a villamosokat eladó német közlekedési vállalat, a VGF 10-15 évvel ezelőtti felmérésének sikertelensége nem jelenti azt, hogy ma sem lehet felszerelni a légkondit a járművekre. „Bár a VGF korábban az aktuális műszaki feltételeket és gazdasági szempontokat figyelembe véve elvetette a légkondicionálók felszerelését, jelenleg műszaki akadályát nem látjuk a megvalósíthatóságnak” – olvasható a közleményben.

Karácsony Gergely kabinetfőnöke, Balogh Samu szerint a frankfurti használt járművek a mai budapesti villamosok döntő többségénél modernebbek. Hozzátette: a BKV elsőként egy prototípus kocsi beszerzését tervezi, a teljes kontingens pedig akkor érkezhet, ha a tesztelés eredményei beváltják a hozzájuk fűzött reményeket.

Legnépszerűbb cikkeink