Kiemelt hírek
Öreg róka nem vén róka
Kritika Richard Osman A csütörtöki nyomozóklub című krimijéről.
Richard Osman A csütörtöki nyomozóklub című krimije az elmúlt hónapokban letarolta a világ könyveladási listáit, nem érdemtelenül: az idősek otthonában történt gyilkosság után nyomozó matuzsálemek valóban megérdemlik a figyelmet.
A brit tévés személyiség teljes titokban írta meg első krimijét, amely napjainkban már Anglia legolvasottabb kötete, és a történelmi sikerlistákon olyan bestsellerek rekordjait ostromolja, mint a Harry Potter-sorozat. Amellett, hogy csak az Egyesült Királyságban többmillió példányt sikerült már eladni a kötetből, a szakmabeliek is nagyra becsülik Osman formabontó bűnügyi regényét, a szerző az év írójának járó elismerést is elnyerte a Brit Könyvdíjak gáláján.
A műsorvezető-producer interjúi során elmondta, a regény alapötlete sok szempontból önéletrajzi ihletésűnek is mondható, ugyanis nagyapja nyomozóként kereste kenyerét. A regény helyszínéül szolgáló Cooper’s Chase idősek otthona egyik állandója lakója a valóságban pedig épp a szerző édesanyja, és a többi karaktert is az ott lakók ihlették. Így tehát nem véletlenül érzi úgy az olvasó, hogy a történet főszereplői szinte életre kelnek a lapokon.
A csütörtöki nyomozóklub főszereplői egy nyugdíjasotthon lakói, akik minden hét negyedik napján összegyűlnek, hogy megoldatlan bűnesetekről beszélgessenek, és fantáziáljanak a rejtélyek megfejtéséről. Ám az intézményben kegyetlen gyilkosság történik, a csütörtöki nyomozóklub pedig azon nyomban egy valós kriminalisztikai ügy kellős közepén találja magát.
Már ebből a rövid ismertetőből is kitűnik, hogy az író komolyan inspirálódott Agatha Christie időtlen klasszikusaiból, azonban Richard Osman egy nagyon friss csavarral a klausztrofób légkör helyett a térdcsapkodós nevetésre játszik rá. A szerző ugyanis a kellő tisztelet megadása mellett karikaturisztikusan mutatja be az időskor viszontagságait.
Azzal azonban, hogy idős, hetven fölötti korosztályba tartozó embereket helyezett a történet középpontjába, éppen ellentétes célja van. Be akarja mutatni, hogy az időskor nem egy végítélet, pusztán egy állapot, ami attól függően uralkodhat el rajtunk, vagy épp válhatunk mi az idomárjaivá, hogy miként tervezzük utolsó éveinket eltölteni.
A kötet frissessége nem csak az olvasóknak szúrt szemet, ugyanis Steven Spielberg egyből felvásárolta a megfilmesítés jogait, ami azt jelenti, hogy néhány éven belül minden bizonnyal megszülethet A csütörtöki nyomozóklub filmváltozata. Emellett Osman sem fecsérelte az időt, ugyanis amíg a kiadók világszerte a fordítással bajlódtak, ő maga már a kötet két folytatásán dolgozott, amelyek közül az egyik már el is készült.
A lehetőségek száma tulajdonképpen végtelen, ugyanis az, hogy a szerző még a siker előtt nekilátott a folytatásnak, egyértelműen jelzi, hogy nem a dollárjelek pörögtek a szeme helyén, hanem a karakterekben rejlő lehetőségeket és a történet potenciálját akarja még inkább kibontani.