Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Kiemelt hírek

Az életmentő kislány játszva tanulta meg, mikor hívja a 112-t

Létrehozva:

Képünk illusztráció | Fotó: Shutterstock

„Halló! Anya rosszul van. A konyhában fekszik a földön” – mondta az ötéves Elena a vészhívását fogadó operátornak.

Az elmúlt napokban a talpraesett kislány, aki miután az anyukája elájult, tárcsázta a 112-t és segítséget hívott neki.

“Hibátlan, meglepően részletes leírást kaptak kollégáink Elenától arra vonatkozóan, mi történt, mi a baj és hova kell menni. Az ilyen hívások tudják igazán segíteni a híváskezelők munkáját” – írta korábban a rendőrség a kislány rendhagyó helytállásáról.

Elena édesanyja azt követően lett rosszul, hogy elaltatta a kisfiát. „Levert a víz, aztán minden elsötétült. Annyira emlékszem még, hogy szóltam Elenának, nem vagyok jól, és képszakadás. Mikor magamhoz tértem, a másik kislányom, Emili fogta a kezem, Elena pedig telefonált. Nagyon megijedtem. A legszörnyűbb az volt, hogy nem tudtam, meddig voltam eszméletlen, és mennyire ijedtek meg a gyerekeim” – mesélte, Puskásné Horváth Vivien.

 

Anyu kollégája

Az asszony korábban szintén a 112-nél dolgozott operátorként, ami nagyon felkeltette a kislánya figyelmét. „Érdekelte a foglalkozásom. Elsősorban azt szerettem volna, ha a lehető legtisztábban látja, mit csinálok a munkahelyemen. Lementettem néhány képet az internetről, aztán elkezdtünk játszani, és közben megtanultuk, mit dolgoznak a rendőrök, mit a mentősök és mit a tűzoltók” – sorolta Horváth Vivien, aki a közös játékok alatt döntött úgy, hogy a segélyhívó helyes használatát is megtanítja a kislányának. „Megtanultuk, mit kell megnyomni a telefonon, ha baj van, és mik azok az információk, amiket meg kell osztani az operátorral” – mondta Puskásné, aki szerint természetes, ha a szülő a munkájáról is beszél a gyerekeinek. „Mikor hazajönnek az oviból, mindig megkérdezem tőlük, hogy na, mi érdekes történt ma veletek. Ha én értem haza a munkahelyemről, ők pont ugyanígy tettek. Kíváncsiak voltak, így meséltem nekik a foglalkozásomról. Már látom, hogy jól döntöttem, és nagyon büszke vagyok arra, hogy ilyen talpraesettek” – tette hozzá. A kis Elenára valóban nagy hatással lehetett az édesanyja munkája – amikor az eset után megkérdezték tőle, kinek telefonált, azt felelte: anyu kollégájának.

 

Így tanítsuk meg

Az Országos Rendőr-főkapitányság (ORFK) megkeresésünkre elmondta, hogy a valóban bajba jutott, stresszes helyzetben lévő gyerekek részéről történt vészhívások bár ritkák, mégis sok nehézséget okoznak. „A gyermekekkel – Elenával ellentétben – nehéz kommunikálni. Előfordul, hogy nem tudják megmondani, hol laknak, hol történt az esemény, illetve a hívás folyamán gyakran kell nyugtatni őket” – írta az ORFK. Az ilyen esetekben a rendőrség különböző technikai eszközökkel és a gyerek által elmondott információk alapján próbálja meg beazonosítani a helyszínt.

Eppel-Pásztor Adrienn pszichológus úgy látja, hogy a vészhelyzetek megfelelő kezelését a felnőtté válás és a társadalomba való beilleszkedés természetes részeként mindenképpen meg kell tanulni, illetve tanítani a gyerekeknek. „A szavaknál is sokkal fontosabb a minta, amit mutatunk. Ha ezek összhangban vannak, kialakul a szeretetteljes, harmonikus légkör és a gyerek a megtanultaknak megfelelően tud cselekedni” – tette hozzá.

A pszichológus szerint egy gyerek akkor tudja jól kezelni az Elenáéhoz hasonló szituációkat, ha előtte felkészítik arra, mit tegyen baj, vészhelyzet esetén. Hogy óvjuk a gyerekeinket, gyakran nem avatjuk be őket a »felnőtt dolgokba«, például a munkánk részleteibe, vagy éppen az elmúlással kapcsolatos tudnivalókba. Pedig ha a saját szintjükön kommunikálunk velük ezekről a dolgokról, sokkal többet megértenek a lényegből, mint gondolnánk. A vészhelyzetek megfelelő kezelését is ekképpen érdemes velük megtanítani. A pszichológus arra bátorít, hogy amint úgy érezzük, gyermekünk felkészült rá, bátran beszélgessünk vele erről is.  

S hogy ez a pillanat mikor jön el? A szakember úgy látja, a felkészültség nem csak a gyerekek korán, hanem az empátiás készségeiken is múlik. „Amikor a gyermek már megérti, hogy mit jelent, ha valaki nem érzi jól magát, elkezdhetjük beavatni” – tette hozzá.

 

Minden rendben van

Az édesanya elmondta, hogy először őt is nagyon meglepte, hogy Elena ilyen talpraesetten kezelte a helyzetet. Pláne, hogy az egyébként nagyon empatikus és okos kislány és húga, Emili egyaránt megijedtek a helyzettől. „Csak azt követően nyugodtak meg újra, hogy meglátták a mentősöket. A kis Elena még nyugtatni is kezdett, hogy ne aggódjak, nem lesz semmi baj, mert megjött a doktornéni”– idézte fel a történteket Puskásné Horváth Vivien, aki szerint utólag sok pozitív élmény alakult ki a kislányban az eset kapcsán. „Ez egyrészt köszönhető a segélyhívó operátor és a mentősök kedvességének, ami megmaradt Elenában.  Emellett nagyon sok dicséretet is kap. Érzi, hogy büszkék vagyunk rá.”

 

Cserdi Dóra

Legnépszerűbb cikkeink