Kiemelt hírek

Nem halt meg a tévé, csak elköltözött

Published

on

Fotó: Shutterstock

A hagyományos értelemben vett tévézés egyre inkább rétegspecifikusan szorul ki a köztudatból.

A Nielsen Közönségmérés publikált adatai alapján továbbra sem múlik a magyarok televízió iránti függősége. Ennek a fényében a címben foglaltakkal szemben nemhogy nem halt meg, de nem is költözött máshova a tévé – hatvan éves kor felett ugyanúgy él, mint ezelőtt.

2020 júliusa és szeptembere között értelemszerűen a 15-29 évesek tévéztek a legkevesebbet, átlagosan 2 óra 21 percet, míg a legintenzívebb tévénézők jellemzően a 60 év felettiek voltak naponta 6 óra 55 perccel.

A televízióra szánt időnk 40 százalékát fordítottuk a sokféle nézői igényt kielégítő, általános szórakoztató csatorna-csoportra, amely naponta közel 5 millió nézőt ért el. A műsoridejük legalább felében különböző sorozatokat kínáló csatornák több mint 2 millió nézőt vonzottak. A lakosság jelentős része tehát még nem temetné a TV-t.

 

Máshogy jön a pénz

Világszinten más a helyzet, hiszen a szórakoztatóipari és elektronikai eszközök terjedésével egyre kevesebben látnak potenciált a tévézésben. 

A Strategy Analytics kutatócég szerint a szektor jövőre nagyjából 70 milliárd dollárral nagyobb bevételt fog termelni, mint 2017-ben. A pénz nagy része azonban már nem a hagyományos csatornákon érkezik majd a rendszerbe, ezeken a területeken ugyanis tényleg nincs túl nagy növekedési potenciál. A különböző tévés cégek hagyományosan két forrásból jutottak pénzhez: a műsorokért előfizetési díjat kértek, illetve a reklámokért fizettek a hirdetők. Jelenleg is ezekből tevődik össze a bevételek nagyjából háromnegyede.

Azonban már ez az arány is kisebb, mint néhány évvel ezelőtt. A következő években pedig tovább csökkenhet az ilyen hagyományos bevételi csatornák jelentősége.

A bevételt már olyan szolgáltatások termelik, amelyek interneten keresztül jutnak el a nézőhöz, ilyen a Telekom TV GO vagy a Telenor MyTV. A Strategy Analytics azzal számol, hogy a következő öt évben a piacra kerülő 70 milliárd dollárnyi többletforrás 90 százalékban az ilyen szolgáltatókhoz kerülhet.

 

A Netflix előnye

A kortárs médiaipar meghatározó vállalata a Netflix lett, szerte a világon 203 millió előfizetővel. Ennek a fő oka a kényelem és az ár, hiszen ugyanúgy nézhetünk vele filmet táblagépen, mint telefonon, illetve természetesen tévékészüléken is. Ebben a kínálatban valóságshowktól kezdve a blockbuster filmeken át a dokumentumfilmekig bármit megtalálunk náluk. A Netflix megzavarta a televíziós ipart, és arra kényszerítette a kábeltársaságokat, hogy változtassanak üzleti tevékenységükön. Azonban ez nem sok jóval kecsegtet számukra, hiszen a legtöbb okostévé már alapból tartalmazza a Netflix alkalmazást, így simán kiváltható vele a hagyományos televízió.

Netflix egyre nagyobb hangsúlyt fektet a számára külföldi piacokra, és amikor Magyarországon is lokalizálttá vált a szolgáltatás, azaz a kezelőfelület már magyarul is működni kezdett, egyre több sorozat és film lett elérhető a felületein magyar felirattal vagy akár szinkronnal. Teljes kínálatában több mint 5000 sorozat és film van, bár országonként eltérő, hogy ennek mekkora részéhez férnek hozzá az előfizetők. Azt, hogy mennyire komolyan veszik a tartalomgyártást, jól mutatja az, hogy idén már heti egy saját filmet is bemutatnak.

A Netflix másik vitathatatlan előnye az, hogy a kínálatot az egyéni preferenciák mellett a közösség is formálja, hiszen egy algoritmus dolgozik a háttérben, ami csoportokba rendezi a preferenciákat, egymás mellé sorolva a rokon műfajokat.

 

A piac többi része

Szintén nagy népszerűségnek örvend az HBO GO. Ők itthon előnnyel indultak, mert rögtön magyar szinkronos és feliratos tartalmakat kínáltak, ráadásul olcsóbbak is, mint a Netflix. Nemrég árat emeltek, de még így is kevesebbe kerül egy hónapra a közvetlen HBO GO-előfizetés, mint a Netflix alapcsomagja, kínálatukban pedig jelenleg több mint 1500 film és sorozat érhető el. Előfizetői számokat nem árulnak el, de arányokat igen, és ebből is látszik a növekedés drasztikus mértéke. 

Az Apple, az Amazon, a Google, de még a Disney is kísérletezik hasonló platformmal, bár ennek magyar vonatkozása egyelőre még kérdéses. Az Apple TV+ ugyan elérhető hazánkban, de valószínűleg azt alig használják többen, mint ahányan ajándékba kapták az almás készülékükhöz. 

Egyetértünk azzal, amit az amerikai szakértők is vizionálnak: a hagyományos értelemben vett tévézés egyre inkább rétegspecifikusan szorul ki a köztudatból. Ahogy a DVD is szépen lassan rétegdologgá avanzsált, sok vizet nem zavar, tudomásunk van a létezéséről, mégsem vásárolunk túl gyakran ilyet. Még egy generáció, és érdektelenné válik majd a kábeltévé, annak ellenére is, hogy vannak már műsorrögzítő szolgáltatások. A fiatalabb generáció számára teljesen érthetetlen a tévé-műsorújságok fogalma, és az, hogy nem nézhetünk meg egy filmet bármikor, bárhol, reklámok nélkül. A digitális tér kínálta lehetőség és kényelem, amit a múlt szerdai számunkban említettünk a bankszektor és a FinTech cégek esetében, itt is lépéselőnyt biztosít, illetve egy olyan réteget szólít meg, akik már ebben nőttek fel. 

Szabó Ákos

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version