Kiemelt hírek
Az utóbbi idők egyik legfontosabb technológiai és pénzügyi változása: a FinTech
Bővülő lehetőségek, a bankok lemaradtak.
A „FinTech” kifejezés nem meglepő módon az angol „Financial Technology” kifejezésből származik, ami szó szerint pénzügyi technológiát jelent, és egyaránt utalhat digitális pénzügyi szolgáltatóra, amely a hagyományos pénzügyi szolgáltatókhoz (pl. bankokhoz) képest a legújabb technológiákat használja, de ugyanúgy illik egy új szoftverre, informatikai rendszerre, megoldásra is a pénzügyi szolgáltatások területén.
Ezt a cikket most az alapoktól szeretnénk kezdeni, röviden kitekintve azokra a cégekre is, amelyeket a Magyar Nemzeti Bank (MNB) szerint is hatást gyakorolnak a pénzforgalom fejlődésére hazánkban, hiszen a pénzügyi szektor számos területén próbálnak meg új megoldásokkal a piacra lépni. Ezek között akad pénzforgalmi szolgáltatásoktól kezdve a vagyonkezelésen át a biztosításokig szinte minden.
A bankok lemaradtak
Már mindennapossá vált, hogy az internet segítségével bármikor kapcsolatba léphetünk a világ másik végén élő ismerőseinkkel, telefonon vásárolunk, rendelünk ételt, esetleg ismerkedünk. Szinte elvárás lett az is, hogy pénzügyeinket modern módon, applikációk segítségével intézhessük, másodpercek alatt.
A nagy bankok meglehetősen későn kapcsoltak, így lemaradtak. Ráadásul az új cégek térnyerésének a győztesei mi leszünk, hisz egy célja van az összes próbálkozásnak: az ügyfélélmény növelése.
Több területet is említettünk, azonban a FinTech-szolgáltatók legnagyobb arányban a pénzforgalom területén próbálnak megjelenni a pénzügyi szolgáltatások piacán. Az ügyfelek oldaláról jelentős igény mutatkozik a korszerű fizetési megoldásokra, azonban, mint fentebb már szóba került, a „nagyok” ennek sokáig nem voltak képesek megfelelni.
Megfizethetetlen a gyorsaság és a kényelem, hogy számlát nyithatunk online, csak az irataink fotóját kell feltölteni, az adatainkat megadni, és már olyan szolgáltatásokat vehetünk igénybe kedvező tarifákkal, amelyek a hagyományos pénzügyi szektorban szinte elérhetetlenek.
Az MNB elég relevánsan és a nemzetközi trendeknek megfelelően a főbb FinTech fejlődési irányokat a hagyományos pénzforgalmi infrastruktúrához való viszony alapján rendszerezte, és most ezt alapul véve két szolgáltatót mutatunk be meg.
Berúgták az ajtót
A hagyományos infrastruktúrát használó cégek közül talán a legismertebb hazánkban a TransferWise.
Gyorsan törtek be a magyar piacra, és a hagyományos infrastruktúrák esetében hosszú és költséges folyamatokat gondolták újra egy speciális szegmensben, amely itt a határokon átnyúló pénzküldés, de pont e specifikusság miatt nincsenek átfogó fejlesztések, csak az alapvető ügyfélélmény javítására törekednek. Banki szolgáltatásokat nem tudunk velük kiváltani.
A hagyományos infrastruktúrákat megkerülő megoldásokon belül a legismertebbet vegyük alapul, ami nem más, mint a Revolut.
Ez a cég páros lábba rúgta be az ajtót, amire a nagy bankoknak nem volt idejük reagálni. A piaci problémák megoldására saját, zárt rendszert használ, amely a végfelhasználónak talán a legjobb megoldás. Ingyenes alapcsomagot kínál, ingyenes kártyával, online ügyintézéssel, és a fejlesztések tekintetében sem kell másokra várni, így a rendszeren belüli azonnali fizetés is működik. Ingyenes, működőképes, nagyon gyors, ráadásul van IBAN számunk is. Lehetőség van ingyenes forint alapú feltöltésre, így a Revolut alkalmazásban a bankközi árfolyamnál jobban lehet devizát váltani, illetve a 29 támogatott devizában ingyen lehet pénzt felvenni. De nem lenne FinTech cég, ha nem lenne rengeteg kiegészítő szolgáltatás is: megtakarítások, kriptovaluta- és részvénykereskedelem, de magasabb díjcsomagoknál már biztosítást és fém kártyát is kínálnak díjmentesen.
A Revolut ingyenes megoldása több mint elég, ha ki szeretnénk próbálni, hiszen gyorsan, egyszerűen és olcsón jutunk hozzá a kártyához, fizikai formában is, és ha sokat vásárol valaki online külföldi oldalakról, akkor az ingyenes feltöltés és olcsóbb pénzváltás miatt kézenfekvő választás. Plusz lehet, hogy szívesebben adjuk meg ennek az adatait, mint a mindennapok során használt kártyánkét. Illetve a részvénykereskedelmet is kipróbálhatjuk, akár pár ezer forinttal is, kockázatmentesen.
Persze sokkal jobban járunk vele, mint egy hagyományos bankkal, ám a fizetésünket óvatosan utaltassuk még ide. Nincs magyar ügyfélszolgálat, és magyar IBAN-t sem kapunk. Akinek nem jelent problémát, annak a magasabb díjcsomagok extra szolgáltatásai olyan kényelmi és szolgáltatásbeli előnyt tudnak nyújtani, amelyet offline bank egy sem.
Táguló határok
Az állam szerepe a FinTechben igen érdekes, hiszen az innováció a szabályozás előtt jár minden esetben, és feszegeti annak határait. A törvényalkotónak azonban nincs könnyű dolga, ha úgy szeretné a biztonságot megteremteni, hogy közben nem gátolja az innovatív megoldásokat.
Vannak, akik nagyobb összegeket tartanak FinTech megoldásokban, bár a tapasztalatok azt mutatják, hogy előfordulnak gondok, de ezek leginkább a felhasználók hibájából, és a nem megfelelő pénzmozgásból következnek.
Szabó Ákos