Kiemelt hírek
Hová lettek a jó kvízműsorok?
A hetvenes években még a közszolgálati tévé gyártott saját vetélkedőket, majd a kereskedelmi tévézés hozta be a külföldi formátumokat.
Egy biztos: imádtuk, néztük a kvízműsorokat, és másnap a Barátok Közt történései mellett biztosan a helyes válaszokról és a kvízmester poénjairól beszélgettünk.
Sokunknak közös élménye lehet a 2000-es években hétköznap esti családi program, az RTL Klubon futó Legyen ön is milliomos!. A kérdező székében Vágó István, kör alakú nézőtér, kék fények, drámai főcímzene. A hetvenes évektől kezdődően rendre jelen voltak a műveltséget és lexikális tudást, általános tájékozottságot próbára tévő műsorok, Vitray Tamás, Egri János, Vágó István vagy Gundel-Takács Gábor vezetésével.
2002-ben azonban betörtek a főműsoridőbe a külföldi mintára készült reality show-k is: a Big Brother a TV2-n, a Való Világ pedig az RTL Klubon. A valóságshowk jelentőségét jól mutatja, hogy egy idő után a realitycelebeket műsorvezetői szerepben is láthattuk.
Lapunk kérdésére Gundel-Takács Gábor televíziós műsorvezető és újságíró elmondta, hogy szerinte különböző okokból tűntek el ezek a műsorok. A kereskedelmi tévézésben egyszerűen
ma már nem elég az embereknek, hogy két ember ül egy műsorban és beszélgetnek, ez már nem hoz nézettséget és pénzt.
„Változik az általános műveltség és az általános tájékozottság. Ami régen az általános műveltség része volt, azt ma már nem ciki nem tudni” – magyarázta. – „Amikor legutóbb készültem vetélkedőműsorra, két évvel ezelőtt a Legyen ön is milliomosra, akkor bele kellett néznem a Trónok harca sorozatba, mert több kérdés is volt azzal kapcsolatban, és
nem engedhettem meg magamnak, hogy fogalmam se legyen róla.”
Az internet segítségével a különböző médiumok (tévé, rádió, nyomtatott sajtó) elkezdtek egy nagy közös médiummá összekapcsolódni, ez az úgynevezett médiakonvergencia. Ez a folyamat érezhető például a magyar fejlesztésű Honfoglaló játékon. A kvízjáték 2002-ben debütált az interneten, és óriási sikere lett. 2017 és 2019 között a Duna TV készített belőle tévés vetélkedőt, amit minden hétköznap este sugároztak. A közösségi élmény fokozására pedig jó példa a 2011 és 2017 között sugárzott Maradj talpon!, ami aktív Facebook-oldalt üzemeltetett, ahol lehetett tippelni vagy éppen részt venni a nyereményjátékokban.
Gundel-Takács is úgy véli, hogy míg a kereskedelmi adóknak már üzleti szempontból nem áll érdekében ilyen műsorokat gyártani, addig a köztévének ez feladata lenne, a műveltségi vetélkedők edukáló és értékteremtő funkciójuk miatt.