Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Magyarország

Portfolió: Megkérdőjelezhető a járványügyi statisztikák hitelessége

Pesti Hírlap

Létrehozva:

Egyértelműen hibás adatokat közölt ma a koronavírus-fertőzöttek megyénkénti számáról az operatív törzs, ugyanis minden megyében csökkent a fertőzöttek kumulált száma, ami nem lehetséges. Van azonban, ami ennél a hibánál is sokkal bizarrabb és megmagyarázhatatlanabb az adatokban – szúrta ki a Portfolio.hu.

A lap három hibát is észrevett a hivatalos adatokban:

  1. Minden egyes megyében csökkent a fertőzöttek száma tegnaphoz képest, ami elvileg nem lehetséges (ha csak nem egy statisztikai hibáról, vagy egy korábbi hiba korrekciójáról van szó), hiszen a fertőzöttek száma mindig egy kumulált adat, amely egészen márciusig visszamenőleg mutatja a pozitív tesztet produkálók számát. Ehhez képest péntek óta Budapesten például 496-tal csökkent a fertőzöttek száma, a megyék és a főváros összege pedig 3475 fős csökkenést mutat 24 óra alatt.
  2. A koronavirus.gov.hu-n megjelent hivatalos közlemény és a szintén itt közzétett térkép felirata alapján Magyarországon eddig 243 581 koronavírus-fertőzöttet regisztráltak, ugyanakkor a megyék és a főváros térképen szereplő adatának összege 234 581, vagyis a két szám nem egyezik.
  3. A statisztika természete alapján egyértelműen a 243 581 fő tűnik a helyes adatnak (hiszen nőnie kellett a számnak tegnaphoz képest), az olvasó azonban felfigyelhetett arra, hogy ez a két szám éppen két számjegy felcserélésével egymást adja ki.

Nehezen magyarázható – írja a lap -, hogy pont úgy tévedtek volna, hogy a hivatalosan közölt szám és a 20 adat összegéből adódó szám éppen két számjegy felcserélésével következzen egymásból. A lap szerint úgy néz ki, mintha valaki szándékosan úgy állapította volna meg a friss megyei adatokat, hogy azok összege mindenképpen kiadja az országos adatot, csak éppen ez utóbbiban véletlenül felcserélt két számjegyet a megyei adatok meghatározása előtt. A Portfolió azt is leellenőrízte, hogy véletlenül nem egy korábbi térképet közöltek-e újra, de a 234 581-es fertőzötti létszám nem szerepelt a korábbi adatokban.

A Portfolió cikkének megjelenése után  az MTI-ben pontosítás jelent meg a járványadatokat közlő hírről, mivel a közlő időközben módosította a térkép megyei adatait. E szerint az anyag utolsó bekezdése helyesen:

“Az oldal térképe szerint eddig Budapesten (50 786) és Pest megyében (31 617) regisztrálták a legtöbb fertőzöttet. Ezt követi Győr-Moson-Sopron (15 479), Borsod-Abaúj-Zemplén (14 604), Hajdú-Bihar (13 335) és Szabolcs-Szatmár-Bereg megye (12 454). A fertőzésben legkevésbé érintett megye Tolna (4007).”

A Portfolió szerint a javított adatok összege immár megfelel a hivatalosan közölt összesített adatnak. Magyarázatot azonban nem adtak arra, miből adódott a 19 megye és a főváros délelőtti téves adata. “A mai eset az amúgy is gyenge minőségű hazai járványügyi statisztika hitelességére mért súlyos csapásnak tekinthető” – foglalja össze a lap. 

Legnépszerűbb cikkeink