Kiemelt hírek
Van értelme az éjszakai ingyenes parkolásnak?
Karácsony Gergely főpolgármester javasolta, Orbán Viktor pedig néhány napja bejelentette a rendelkezést. De mit old meg, hogy a helyi lakosok este héttől reggel hétig ingyen használhatják a bevásárlóközpontok és intézmények parkolóit?
Az ingyenes utcai parkolás kormány általi elrendelése óta kifejezetten a nappali időszakban alakul ki közlekedési káosz Budapest belső kerületeiben, ami abból fakad, hogy a parkolás ingyenessé tétele még több autóst vonz a belvárosba, csakhogy sok kerületben még annyi parkolóhely sincs, ahány engedélyt a helyi lakosoknak kiadtak. Így ezeket a helyeket egyszerre akarják használni a helyben lakók és a napközben munkába járók.
A helyzet csak estefelé enyhül, amikor a belvárosban dolgozók hazamennek, ilyenkor már a helyi lakosok is könnyebben találnak parkolóhelyet a lakhelyükhöz közel. Vagyis pont akkortól tárolhatják ingyen az autóikat a plázák parkolóiban, amikor már úgyis találnak helyet az utcán is. Főleg, hogy nyolctól kijárási tilalom van, vagyis, aki az agglomerációba akar időben hazaérni, az legkésőbb fél hétkor elhagyja a belvárost.
Hétfőn napközben tehát semmivel sem volt kisebb az autóforgalom a belváros utcáiban, mint pénteken, vagyis egyelőre semmi nem látszik az intézkedés hasznából. Megkérdeztük az érintett önkormányzatokat és a fővárost, milyen módon kéne az intézkedés hatására javulnia a helyzetnek.
A második kerülettől kapott válasz szerint annak lenne haszna, ha a parkolókat napközben is igénybe lehetne venni, hiszen a tumultus akkor keletkezik. Addig is, saját hatáskörben a kerület már este hat órától megnyitja öt önkormányzati intézmény parkolóját a helyi autósok előtt.
Úgy tűnik, Józsefváros gondjait sem oldotta meg a rendelkezés: „Jelenleg nem látjuk, hogy a napközbeni parkolási mizériát hogyan enyhíti majd az éjszakai ingyenes parkolás” – írta a kerület lapunk megkeresésére.
Terézváros önkormányzatánál hétfőn még korainak látták véleményt mondani, de annyit biztosra írtak, hogy „az ingyenes parkolás újbóli bevezetése óta ismét mindennapos a közlekedési káosz, a dugók a korábbi néhány óra helyett egész nap tartanak, a szabálytalanul parkolók száma többszörösére nőtt, akárcsak az önkormányzathoz beérkező lakossági panaszok mennyisége, nem beszélve a növekvő környezeti terhelésről”. A VI. kerület szerint a legjobb megoldás az ingyenes parkolás visszavonása lenne.
Lukács András, a Levegő Munkacsoport vezetője szerint az intézkedés nem old meg semmit, cserébe tovább ösztönzi az autóhasználatot.
És nem csak a haszna, a kára sem világos a rendelkezésnek: Borbély Zoltán ügyvéd szerint a magántulajdon használata jogszabállyal korlátozható, ám ilyen esetben a jogszabályalkotó rendelkezik a kártalanításról is, amely a jogos károkozás ellentételezése. Hogy ez a kötelezettség a jelenleg fennálló vészhelyzetben vonatkozik-e a magánparkolóházak kieső bevételeire, azt egyelőre nem lehet tudni.
Szerettük volna azt is megtudni, hogy az eredeti ötletgazda, Karácsony Gergely szerint min javít az éjszakai ingyenes parkolás, de hivatalától – ígéretük ellenére – lapzártánkig nem érkezett válasz.
Fekete Norbert
-
Kiemelt hírek2024.08.16. 9:31
KRESZ-módosítás: már a gyalogos szándéka is elsőbbséget jelent a zebrán
-
Kiemelt hírek2024.08.26. 8:03
Két új HalfPrice üzlet is nyílik
-
Kiemelt hírek2024.10.03. 12:49
Bemutatták Gyurcsány krimijét
-
Kiemelt hírek2024.10.08. 12:12
Jön a visszaváltási rendszer benzinkutas verziója