Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Kiemelt hírek

A város terepjárók és füstölő dízelek játszótere

Pesti Hírlap

Létrehozva:

Képünk illusztráció/MTI Fotó: Mohai Balázs

Nem csak az ingyenes parkolás miatt mérgező a budapesti levegő. Az új városvezetés egy éve adós az ígért forgalomcsillapításnak még a terveivel is.

Nem sokkal főpolgármesterré választása után Karácsony Gergely világossá tette, hogy ebben a ciklusban mindenképpen szükség van a dugódíj bevezetésére Budapesten, helyettese, Dorosz Dávid pedig arról beszélt, hogy napirenden van a dízel terepjárók és általában a dízelautók korlátozásának szándéka a belvárosban.

A dugódíj és a korlátozások kérdése ma is napirenden van, pontosan ott, ahol egy éve hagyták őket: egyikben sem történt előrelépés. Persze közbejött egy világjárvány, de éppen a vírus terjedésének mérséklése miatt, ha valamikor, hát most lenne igazán szükség a légszennyezés csökkentésére. Számos európai városban vezettek be drasztikus rendelkezéseket.

A legtöbb helyen elsősorban az öreg dízelautókra „lőnek”, de például London belvárosába érkezveminden robbanómotoros gépjárműnek behajtási díjat kell fizetnie, és erre jön még a régebbi benzines vagy dízelautók esetében plusz adó.

A korlátozásoktól közvetett hasznot is várnak: Londonban kiszámolták, hogy a város mérgező levegője több mint 1300 milliárd forintnyi kárt okoz a gazdaságnak. A legtöbb nagyvárosban a járműveket a környezetvédelmi besorolásuk alapján tiltják ki, de sok helyen, például Párizsban és Berlinben azon is gondolkodnak, hogy célzottan, a városi közlekedéshez indokolatlan igazi- és kamuterepjárókat is kiszorítsák az utcáikról. Változó, hogy csakegyes utakról, vagy egész városrészekből száműzik a nagyon szenynyező autókat, de mindenütt jellemző, hogy bővítik a tiltott területeket.

Amennyiben Budapesten is vonatkozna valamilyen tiltás a dízelekre, az a fővárosi autósok harmadát érintené. Miután Karácsony Gergely ígéretet tett a forgalomcsillapításra, nemzetközi példák pedig hegyekben állnak, megkérdeztük, hogy Budapest belvárosából mikorra várható a fokozottan szenynyező autók és/vagy a terepjárók kitiltása.

A Pesti Hírlap információi szerint valamiféle korlátozásról zajlik ötletelés a városházán, részben ennek köszönhetően nem kaptunk választ kérdéseinkre két nap alatt sem a Főpolgármesteri Hivataltól: valószínűleg még nem tudják pontosan, mit fognak tenni.

Fekete Norbert

 

Legnépszerűbb cikkeink