Magyarország
Metrópótlás a reggeli csúcsban: mint kés a vajban
Hétfőn debütált munkanapi csúcsforgalomban a hármas metró középső szakaszának buszos pótlása.
A metróénál nagyjából 6-7 perccel hosszabb a szombaton indult metrópótló buszok menetideje a Lehel tér és a Nagyvárad tér között. A nagyobb felújítások és lezárások előtt kötelezően vizionált közlekedési káoszt a valóságban szintén menetrend szerint követte az ijedtség, vagyis hogy sok autós egyszerűen elkerülte a buszkaravánok által használt utakat.
Ennek köszönhetően a pótló buszok egyes szakaszokon 40-45 km/h-ás sebességgel is suhannak, és a sűrű, 45 másodperces követési időköznek köszönhetően tömeg sincs, így az utascsere is gyorsan megtörténik a megállókban.
Az autóforgalomtól a buszok javára elvett forgalmi sávok miatt a reggeli csúcsban nem voltak nagyobb dugók, mint más napokon. Jelentősebb torlódások például a Bajcsy-Zsilinszy út végén alakultak ki, ahol a belváros felé igyekvő, eddig a felüljáróra szorult autók „szétspriccelhettek” több sávba, most azonban egy marad az Alkotmány utcánál a Deák tér felé, mert a két szélső buszsáv lett: egyik csak a metrópótlónak, egy pedig a párhuzamos járatoknak, a 9-es busznak és a 72-es trolinak.
Torlódások alakultak ki az Astoriánál mindkét irányba, itt is egy sáv áll az autók rendelkezésére, sőt, a Kálvin tér felé egy rövid szakaszon a busz- és normál forgalmi sáv egyesül is.
Sok helyen a buszsávba szabályosan besoroló jobbra kanyarodók tartják fel a metrópótlókat: az Üllői úton befelé, a Ludovikánál, illetve a nagykörúti kereszteződésben, ahol a Nyugati felé fordulók tartják fel a közös sávban haladni kívánó buszokat.
Ezzel együtt a járatok gyorsan átjutnak a kereszteződéseken, legfeljebb feltorlódnak, ezért közlekednek „fürtökben” a buszok, holott egyenlő időközönként indítják őket.
A legforgalmasabb csomópontokban rendőrök posztolnak, az Andrássy–Bajcsy sarkon puszta jelenlétük a járda szélén valóságos csodát tett: nem voltak a kereszteződésbe „ragadt” utósok.
A buszokon nincs tömeg, akár még ülőhely is akad a 45 másodpercenként induló járatokon, a másfél méter azonban nem tartható. Cserébe gyakorlatilag mindenki visel maszkot. Az utasterek fordulónkénti fertőtlenítésére nincs lehetőség, hiszen egy busz legfeljebb 6-7 percet tölt a végállomásokon. A járvány tavaszi kitörése óta viszont a BKK automatáit és járműveit naponta fertőtlenítik, a BKV által üzemeltetett metrók, mozgólépcsők és a Combinók utasterét pedig tartós higiéniai bevonattal is ellátták. A titán-dioxid-réteg évekig aktív marad, hatására 90 százalékkal csökken a szennyezettség, így a kórokozók megjelenésének esélye is.
Fekete Norbert