Kiemelt hírek

Az ingyenes parkolás gyorsíthatja a vírus terjedését

Published

on

Pedig éppen járványmegelőzésnek szánta az intézkedést a kormány.

Jól láthatóan megnőtt az autóforgalom Budapest belvárosában az ingyenes parkolás újbóli elrendelésének első napján. A belső kerületek utcáiban sokszor 10-20 perceket kell körözni egy üres parkolóhelyért. Vagyis ennyivel több mérgező kipufogógázt termelnek az araszoló és kóválygó autók. Már ez is elég lenne az intézkedés megkérdőjelezéséhez, de a Covid-járvány idején a növekvő szmog gyorsíthatja a vírus terjedését is. Pedig a kormány éppen járványmegelőző intézkedésként címkézte fel az országos ingyenes parkolást.

A koronavírus-járvány tavaszi hulláma alatt egy olasz kutatócsoport egyértelmű összefüggést talált a fertőzöttek száma és a légszennyezettség között. Európa legmocskosabb levegőjével büszkélkedő táján, a Pó folyó völgyében végeztek kutatásokat, amelyek eredményei meggyőzően bizonyították, hogy ahol magasabb a szálló por koncentrációja, ott gyorsabban terjed a koronavírus, és persze más kórokozók is.

A szálló por (PM10) a levegőben eloszlatott, 10 mikronnál kisebb átmérőjű, finomszemcsés anyagokat jelenti, a vírusok és baktériumok pedig ezeken a szemcséken tapadnak meg, és belégzés útján jutnak a szervezetbe.

A mérgező anyagokkal teli levegő azonban nemcsak a kórokozók könnyebb „célba jutása” miatt veszélyes, hanem azért is, mert a belélegzett szennyeződés gyengíti az immunrendszert – különösen azoknál, akik krónikus betegségekben szenvednek.

Az Országos Meteorológiai Szolgálat fővárosi légszennyezettségi adatai alapján látszik, hogy az utolsó fizetős naphoz képest az ingyenes parkolás első napján már két mérőállomáson is az egészségügy határérték fölé emelkedett a szállópor koncentrációja.

A Levegő Munkacsoport éppen emiatt tartotta már tavasszal is káros intézkedésnek az ingyenes parkolást. A fűtési szezon miatt ősszel-télen egyébként is mérgezettebb a levegő, ezt pedig csak fokozza a megnövekedett autóforgalom okozta szennyezés. Erre jön még a kormány által előírt járatsűrítés a városokban, ami azzal is jár, hogy még több dízelbusz közlekedik, illetve áll a dugókban, tovább terhelve a levegőt. A BKK szerint Budapesten már nem tudnak tovább sűríteni, mert tavasszal megtették.

A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szerint „semmilyen racionális magyarázat nem létezik” az ingyenes parkolás bevezetésére, más szervezetekkel közösen az intézkedés visszavonását kérik a kormánytól.

Fekete Norbert

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version