Magyarország
Félmilliárdot tapsoltak el magyar politikusok a Facebookon
Karácsony több mint 30 millióért, a DK 18 millióért reklámozta magát a Facebookon.
Másfél év alatt több mint 542 millió forintot költöttek vezető politikusok és pártok hirdetésekre a Facebookon. A kormánypárti oldalon legalább 283 millió forintot mutatnak a hirdetések adatai, ettől nem sokkal marad el az ellenzéki tábor, amelynek tagjai 259 millió forintot költöttek el. A hirdetési időszak két választási kampányt, a tavalyi európai és az önkormányzati választásokat is magába foglalja, tehát egy meglehetősen aktív időszak számait hasonlíthatjuk össze.
Messze a kormány és a Fidesz költi el a legtöbb pénzt a közösségi oldalon, előbbi másfél év alatt 161,2 milliót, míg a párt 101,2 millió az elmúlt másfél évben – derül ki a Népszava összesítéséből.
A kormánypárti gyakorlat tehát erősen központosított, az ezeken az oldalakon megjelenő üzeneteket veszik át a Fidesz-KDNP vezető politikusai, tehát sokaknál nem jelentkezik hirdetési költség. Orbán Viktor miniszterelnök sem költ hirdetésekre oldalán, ahogy Szijjártó Péter külügyminiszter vagy Gulyás Gergely miniszter sem. A kormánytagok között Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes fordította a legjelentősebb összeget, 1,9 millió forintot a közösségi oldalon való jelenlétre, őt követi a frissen kinevezett családügyi miniszter, Novák Katalin 1,2 millió forinttal. Megjegyezzük, hogy a teljesség igénye nélkül vizsgáltuk a parlamenti Fidesz-frakció tagjainak költéseit, ahol Kocsis Máté frakcióvezető fizetett a legtöbbet Facebook-hirdetésekért, 4,9 millió forintot.
Az ellenzéki oldal költései sokkal szerteágazóbbak, hiszen a sok szereplő miatt nincs közös kommunikáció. Karácsony Gergely 30,3 millió forintot költött el a Facebookon: az összegbe beletartoznak a megválasztása előtti kampányköltései is, de megválasztása óta az ő oldala lett a fővárosi önkormányzat legfőbb kommunikációs csatornája. Ezzel szemben Budapest Főváros oldala mindössze 730 ezer forintot költött.
Az ellenzéknél is röpködnek a tízmilliók
Az ellenzék legtöbbet költő pártja a DK, vezető politikusaival együtt legalább 51,7 millió forintot fordítottak a Facebook-megjelenésre. A főbb üzeneteket a párt hivatalos oldala (18,4 millió) mellett Dobrev Klára (18,2 millió) és Gyurcsány Ferenc (12,9 millió) hirdetik, a többi párttag költései eltörpülnek emellett. Niedermüller Péter például 1,6 millió forintot költött, ennek jó részét a VII. kerület közügyeiről való tájékoztatásra. A Momentum nem sokkal elmaradva tőlük, legalább 48,6 millió forintot költött a Facebookon. Arányaiban nagyon erős a párt hivatalos oldalának reklámköltése (38,4 millió), de a DK-hoz képest több politikusuk költ milliós nagyságrendben. Cseh Katalin és Donáth Anna európai parlamenti képviselők vezetik a házi rangsort 3,8 és 2,8 millió forinttal, őket holtversenyben Fekete-Győr András pártelnök és Soproni Tamás VI. kerületi polgármester követi másfél-másfél millióval.
A Jobbiknál a jelenlegi párt és elnökének összköltése 41,3 millió forint, más politikus nem költött sokat a Facebookon: Jakab Péter pártelnök 7 millió forintot, a párt maga pedig 33,3 milliót költött, illetve a borsodi időközi jelölt, Bíró László költéseit is beszámítottuk. Az LMP 9,7 millió forintot fizetett hirdetésekre. A párt legismertebb politikusai közül Ungár Péter képviselő 4,2 milliós költéssel megelőzi a párt két társelnökét Keresztes László Lórántot (3,6 millió) és Schmuck Erzsébetet (2,2 millió).