Magyarország
Idén is lehet pályázni a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címre
Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) ötödszörre is meghirdeti a diákok gyakorlatban hasznosítható fogyasztóvédelmi ismereteinek megalapozását szolgáló pályázatát – közölte a szaktárca kedden az MTI-vel.
Ismertetik, hogy a Fogyasztói tudatosságra nevelő iskola címet eddig 77 oktatási intézmény érdemelte ki. Az új felhívásban kiemelt szerepet kapnak a digitalizációval összefüggő fogyasztóvédelmi ismeretek. A kiírás kifejezetten szorgalmazza az elismerést már elnyert iskolák együttműködését.
Hangsúlyozzák, a 2016-ban indult pályázat általános célja, hogy elismerje azokat az oktatási intézményeket, amelyek érdemi intézkedésekkel, helyi programokkal, szemléletformálással segítik a diákokat a fogyasztóvédelmi ismeretek elsajátításában. A felhívás arra ösztönzi az iskolákat, hogy tudatos fogyasztókat neveljenek tanulóikból.
Részletezik, mostanáig 25 általános iskola és 52 középiskola, köztük két külhoni magyar intézmény vált jogosulttá a kitüntető cím viselésére. A díjazottak között 17 szakképzési centrum 42 szakiskolája is szerepel. A pályázatnak köszönhetően kialakult együttműködésekben az intézmények közös programok megvalósításával regionális szinten is elősegítik a diákok fogyasztóvédelmi tudásának elmélyítését.
A közleményben Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár kiemelte: az elmúlt tanév csaknem fele tantermen kívüli munkarendben valósult meg, a digitális készségek így minden eddiginél inkább a fiatalok mindennapi életének szerves részévé váltak. Az iskoláskorúak a reklámok kiemelt célcsoportjaként egyre gyakrabban vásárolnak is okoseszközeikkel, miközben hiányosak az ismereteik a fogyasztókat védő alapvető szabályokról. Az idei felhívásban új kategóriaként jelenik meg az e-kereskedelem annak érdekében, hogy széles körben megalapozza a diákok gyakorlati tudását az online fogyasztóvédelemben is.
A pályázat a tanév ideje alatt bármikor benyújtható. A cím odaítélésének feltétele, hogy az iskola a kiírásban felsorolt tíz szempont – például a biztonságos internet és közösségi média használatra nevelés, reklámelemzés a megtévesztő hirdetések tükrében, vagy a fenntartható fogyasztás elterjesztése -, közül legalább háromnak már megfeleljen, és további egy későbbi teljesítését vállalja.
Az elbírálásnál előnyben részesülnek azok a pályázók, akik együttműködnek a kitüntető címmel már rendelkező intézménnyel.
A pályázati dokumentáció a kormany.hu kormányzati honlap fogyasztóvédelmi aloldalán érhető el – tájékoztatott az ITM.