Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Magyarország

Éveket csúszik a Budapest-Belgrád vasút építése

Pesti Hírlap

Létrehozva:

Palkovics László szerint 2025-re lehet kész.

Az innovációs és technológiai miniszter ezt egy mai egyeztetésen jelentette be, amelyen a kormány és a MÁV mellett a kivitelező cégek vettek részt. A tárca közleménye szerint Palkovics a tárgyaláson azt mondta, az előkészületek ütemterv szerint haladnak és a beruházás várhatóan 2025-re elkészülhet.

  • A kormány 2014-ben döntött a Budapest-Belgrád vasút építéséről. Akkor 2017-es befejezéssel számoltak.
  • A tendert végül csak 2019-ben írták ki, akkor még azévi munkakezdéssel, és 2021-es befejezéssel kalkuláltak.

A munka végül nem kezdődött el tavaly, és az ITM mostani közleményében sem esik szó arról, mikor fog, azonban a használatbavétel időpontja

4 évet csúszott a tavaly ígérthez képest.

Nemcsak az elkészülés időpontja változott, de a kivitelezés ára is. 2015-ben még 472 milliárd forintos költséggel számolt a kormány, a tendergyőzelmet végül 750 milliárd forintért hirdették ki.

Két kínai (a China Tiejiuju Engineering & Construction Kft. és a China Railway Electrification Engineering Group (Magyarország) Kft.,), illetve egy magyar cég (RM International Zrt.) nyert konzorciumban. Az utóbbi Mészáros Lőrinc és családja érdekeltségébe tartozik.

A 350 kilométeres új vasútvonal értelmét többen megkérdőjelezték: a becslések 130 év és 2400 év között szóródtak a megtérülést illetően. A kormány nem adta ki a kalkulációt, majd Semjén Zsolt miniszterelnök-helyettes előterjesztésére a parlament Fidesz-KDNP-s többsége

a megtérülésre vonatkozó számításokat 10 évre titkosította.

Palkovics most azt közölte,

  •  a 2021-2027-es uniós fejlesztések középpontjában a vasúti projektek állnak;
  • a vasútvonal felújításával Magyarország kínálja majd az áruk leggyorsabb szállítási útvonalát a görögországi kikötők és Nyugat-Európa között;
  • Magyarország a régió és az Ázsiából Európába tartó teherforgalom logisztikai központjává válhat.

Emellett a két főváros – Budapest és Belgrád – közötti személyforgalomban a menetidő a jelenlegi 8 óráról kevesebb mint a felére csökken. De legkorábban csak 2025-től.

Legnépszerűbb cikkeink