Magyarország
A büntetett előéletűek ezután nem vezethetnek taxit Magyarországon
Új engedélyeket már nem adnak ki neki, de ha már van, nem veszik el, megvárják annak lejártát. Csak a releváns bűncselekéményeket veszik figyelembe, ettől reméli az ITM, hogy megszűnik a reptéri hiénák károkozása.
Tizenhárom közlekedési törvényt módosított pénteki döntésével az Országgyűlés. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) által kezdeményezett változtatások egyebek mellett lehetővé teszik a büntetett előéletű taxisok kiszűrését a piac tisztítása, az utasok védelme érdekében, írja az MTI.
A szaktárca közleményében kifejti: a személyszállítási szolgáltatásokról szóló törvény módosításával csökkenhet az utasok kárára elkövetett jogszabálysértések száma,
javulhat a taxis szakma társadalmi megítélése, a szolgáltatások színvonala.
A módosítás a minisztérium szerint teljes körű ágazati támogatottsággal bír,
a büntetlen előélet követelményének törvénybe iktatását a hatóságok mellett a taxis érdekképviseletek is szükségesnek tartják, szorgalmazták.
A magyar utasok hathatós védelme mellett az intézkedés ahhoz is hozzájárulhat, hogy
a külföldről Magyarországra érkező turisták ne a repülőterek, főpályaudvarok környékén működő taxishiénáktól szerezzék első benyomásaikat Magyarországról
– tették hozzá.
Az új szabályozás nem korlátozza indokolatlanul és aránytalanul a foglalkozás szabad megválasztásához kötődő alapjogot, hiszen
kizárólag a szakma végzése szempontjából releváns bűncselekményeket sorolja fel
– mutat rá a minisztérium. A közlekedési hatóság a jövőben a bűnügyi nyilvántartási rendszerből kérheti le a járművezetői igazolvány kiadásához szükséges adatokat, a kérelmezők adminisztrációs terhei így nem nőnek.
A módosítás a jelenleg már érvényes, legfeljebb öt évre szóló személyszállítási igazolvánnyal rendelkező járművezetőket csak hosszabb távon érinti, nekik a következő igazolvány kiadásakor kell majd megfelelniük az előírásnak.
Hasonlóképpen a gazdaság fehérítését szolgálja az a rendelkezés, amely szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) a közterület-felügyeletektől is kérhet adatot az általa üzemeltetett elektronikus közúti áruforgalom ellenőrző rendszerhez (ekáer) kapcsolódó feladatai ellátásához. Így az áruk tényleges útjának nyomon követése a lehető legteljesebb mértékben biztosítható lesz.
A közlemény szerint a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. felhatalmazást kap arra, hogy ellenőrzési feladatai mellett a gyors és kényelmes online ügyintézés elősegítése érdekében is hozzáférhessen a gépjármű-nyilvántartás adataihoz. A személyre szabható ügyintézési felületen (szüf) így egyszerűen és hatékonyan biztosíthat majd többletszolgáltatásokat az állampolgárok és vállalkozások számára. Ekként már az értékesítéskor meggyőződhet arról, hogy az adott járműre a megfelelő kategóriájú úthasználati jogosultságot váltják-e meg.
Az elektronikus szolgáltatások kiépítése után ezzel a jövőben kizárható lesz, hogy rendszám- vagy kategóriatévesztés miatt pótdíjat szabjanak ki – hívta fel a figyelmet az ITM.
A hazai elektronikus útdíjszedési rendszerekből származó bevételek az állami tulajdonú országos közúthálózat fejlesztésének és biztonságos fenntartásának meghatározó jelentőségű alappillérei. A törvénymódosítás kiszámíthatóbbá teszi a gépjárművek fenntartását és működtetését azzal, hogy rögzíti az inflációs hatás rendszerbe építésének legmagasabb szintű jogi kereteit. Az évenként automatikusan frissülő díjszámítás legfontosabb hozadéka, hogy az úthasználók – és különösen a fuvarozó vállalkozások – számára tervezhetőbbé válik a költségek alakulása.
(MTI)