Archív cikkek
Idén még biztosan nem lesz hűvös a 3-as metrón
Pedig műszaki szempontból már sokkal jobbak a nyáron fullasztóan meleg 3-as metró klimatizálásának az esélyei, mint egy éve.
Ha az orosz gyártó nem járul hozzá a kocsik átalakításához, akkor ugrik a garancia, így pedig nem érdemes belevágni – tudtuk meg Bíró Endrétől, a Metróért Egyesület elnökétől. A BKV már letett arról, hogy idén kivitelezzék a munkát.
„A metrókocsik légkondicionálásának műszaki megoldása nem olyan egyszerű, mint amilyennek tűnik” – mondta a Pesti Hírlapnak még márciusban Bíró Endre, a Metróért Egyesület elnöke, aki a BKV igazgatótanácsának tagja – nem mellesleg 16 évig volt metróvezető. És az ügy sajnos azóta sem haladt előre. Akik rendszeresen utaznak a 3-as metrón, tudják, hogy rendkívül meleg van rajta a nyári hónapokban, mivel a szerelvényeket légkondi nélkül újította fel az orosz gyártó. Tavaly azonban rendre felmerült, hogy utólag szereljék be a légkondit a 3-as metróba. Korábban még a BKV és főpolgármestersége idején Tarlós István is azt mondta, hogy technikai okokból nem megoldható a légkondi utólagos beszerelése.
A BKV később már úgy nyilatkozott, jobban megvizsgálták, és mégis megoldható az utólagos klímásítás. Az önkormányzati választások előtt pedig már minden főpolgármester-jelölt és előválasztási résztvevő megígérte a légkondi beszerelését. A Népszava egyik májusi cikke szerint a tendert már ki is írták a metrókocsik klimatizálására, de az ügy még így sem áll nyerésre.
Elveszhet az orosz garancia
Eleinte úgy tűnt, hogy a kocsik váza nem bírja el a légkondit, de a korszerűbb berendezések már jóval könnyebbek, illetve van olyan is, amit a metró aljára lehet szerelni, ez a probléma tehát talán megoldódik. Bíró Endre szerint azonban van más gond is: az orosz gyártó 30 év garanciát adott a felújított metrókocsikra, de ha hozzányúlnak a járművek szerkezetéhez, a Metrovagonmas felmondhatja a garanciát.
Már be is jelentkezett két cég, amely saját költségén elkészítené egy-egy légkondival felszerelt kocsi prototípusát, tudtuk meg most Bírótól. Így kiderülne, hogy valóban megoldható-e a probléma, és ha igen, hogyan. Ehhez komoly szerkezeti átalakításra lenne szükség,
egyelőre azonban a gyártó Metrovagonmas nem járult hozzá a kocsik átalakításához,
– mondta lapunknak a Metróért Egyesület elnöke. A szakember szerint ebben az esetben azonban nem tanácsos belefogni az átalakításba.
6 milliárdos per, fedezhető garancia
A gyártó és a BKV viszonya rossz, a budapesti vállalat több mint 6 milliárd forintos kötbérre pereli a Metrovagonmast késedelmek és a kocsik hibái miatt, így logikus megoldás lenne, ha az orosz fél a kötbér elengedése fejében beszerelné a légkondikat. Karácsony Gergely főpolgármester szerint a beszerelés ára nagyjából 6-10 milliárd forint lenne, tehát összegszerűen a dolog működhetne is. Bíró azt mondja,
a BKV felajánlotta az oroszoknak, hogy a nézeteltérések rendezése fejében szereljék be a légkondit, de a Metrovagonmas nem kívánt élni ezzel a lehetőséggel.
Mivel a vonalon jelenleg is zajló rekonstrukció miatt kevesebb járműre van szükség, a klímabeszerelés nem zavarná az üzemszerű közlekedést.
Emlékezetes: a márciusi fővárosi közgyűlésben a többség elutasította a Fidesz javaslatát, hogy adjanak pluszpénzt az orosz metrókocsik klimatizálására. A Fidesz szerint ezzel az derült ki, hogy a városvezetés nem akarja klimatizálni a metrót. Karácsony Gergely és a BKV azonban állítja, nem anyagi akadályai vannak a klimatizálásnak. A Metróért Egyesület elnöke úgy véli, jelen helyzetet figyelembe véve a legjobb esetben is a jövő nyárra valósulhat meg a 3-as metró összes kocsijának klimatizálása.
A járványügyi helyzet és a BKV
Kérdeztük a BKV-t is, hogy áll a metrókocsik klimatizálásának ügye. Válaszukban azt írták, „a járványügyi helyzet az élet minden területére kihatással van, nemzetközi szinten is, így a klímafelszerelés kérdését is befolyásolja, ettől függetlenül az ez irányú munka nem állt meg, és a BKV Zrt. mindent megtesz az ügy érdekében”. Hozzátették: „Azt azonban már látjuk, hogy ha minden feltétel teljesül, idén nyáron maximum prototípus kocsikon lehet megvalósítani a klimatizálást, amivel kapcsolatban a gyártó hozzájárulására várunk, mert komoly garanciális vonzata van. Az összes szerelvény klimatizálása idén nyáron nem kivitelezhető.”