Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Archív cikkek

Lánchíd: Tarlós szerint megvan a pénz, Karácsony nem tud róla

Zelki Benjámin

Létrehozva:

A Lánchíd ködös időben Budapesten 2019. december 16-án / Fotó: MTI/Balogh Zoltán

Folytatódik a Lánchíd-tragikomédia. Tarlós István volt főpolgármester kedden azt mondta, megvan a pénz a Lánchíd felújítására. A jelenlegi főpolgármester azonban nem ment el a szerdai, hídról szóló egyeztetésre, és a Közfejlesztések Tanácsa ülését is elnapolta, válaszul arra, hogy a kormány forrásokat vont el a fővárostól.

Tarlós István volt főpolgármester kedd este jelentette be a Magyar Nemzetnek: megvan a pénz a Lánchíd felújítására. De úgy tűnik, erről a főváros még nem tud. Szerdán délelőtt újabb egyeztetés volt a Városházán a Lánchídról, ám Karácsony Gergely főpolgármester távol maradt ettől az üléstől, hiszen, amint azt múlt pénteken bejelentette, amíg a kormány nem lép vissza az általa „Budapest-adónak” nevezett, a fővárost érintő „kivéreztetéstől”, addig nem ül tárgyalóasztalhoz senkivel a kormány részéről. A fővárost Kiss Ambrus és Tüttő Kata főpolgármester-helyettesek képviselték.

Május végén még arról beszélt Karácsony Gergely: el fogják napolni a Lánchíd felújítását, mert az önkormányzattól a járvány kapcsán olyan nagy összeget vont el az állam, hogy nem tudják kigazdálkodni a pénzt.

Fürjes Balázs államtitkár az egyeztetés után kiadott közleményben azt írta, a kormányt “hidegzuhanyként érte”, hogy Karácsony el akarja halasztani a Lánchíd felújítását. Szerinte Karácsonyék késlekedése milliárdokkal drágítja a projektet és jelentősen meghosszabbítja a hídlezárás idejét.

Karácsony Gergely az egyeztetés után úgy nyilatkozott, a főváros akkor is felújítja a Lánchidat, ha “beleroskad”. Szerinte a kormányzati kommunikáció azt szeretné bemagyarázni a közvéleménynek, hogy a Lánchíd állapota 170 év után váratlanul leromlott azért, mert a budapestiek ellenzéki főpolgármestert választottak.

Patthelyzet

A Főmterv tervezőiroda tavaly év végén azt mondta, már meg kellett volna kezdeni a híd felújítását. A Lánchídról már januárban letiltották a turistabuszokat és teherautókat, hogy kisebb legyen a terhelés.

Főpolgármestersége alatt már Tarlós István is sokallta a Lánchíd felújításának költségeit, a Városháza ekkor 24 milliárd forintot tudott erre a célra előteremteni, amiből 8 milliárdot az Európai Beruházási Bank (EIB) eddig el nem költött csomagjából lehet lehívni, 6 milliárdot állna az állam, a többit a főváros, saját forrásból. Azonban az ajánlatok a rendelkezésre álló forrásokat már Tarlós István idejében is lényegesen meghaladták, ezért már akkor felmerült: külön újítják majd fel a Lánchidat és a Váralagutat.

Fürjes Balázs államtitkár többször elmondta az elmúlt fél évben: a kormány biztosítja a 6 milliárd forintot a Lánchíd felújítására, de annál többet nem ad. Karácsony közleménye szerint azt is csak akkor kapja meg Budapest, ha egyszerre történik meg a híd és az alagút felújítása. Fürjes közleménye szerint ezen a feltételen már korábban enyhítettek.

Legyen gyalogoshíd?

Januárban a kormány és a főváros megegyezett abban, Budapest egyedül dönthet arról, milyen funkciót szánna a Lánchídnak. Ekkor fölmerült, legyen gyalogoshíd, mert akkor kisebb terhelhetőségnek kellene megfelelni, olcsóbb lenne a felújítás, ami ugyan kényszermegoldásnak tűnik, valójában több előnye is van.

A hídon az idő nagy részében így is dugó van, így az átjutási idő lassú mind autóval, mind busszal, mind taxival. Amikor nincs dugó, akkor a hídon haladó kerékpárosok lassítják az autósokat, amikor dugó van, biciklivel sem lehet átmenni, a járdán biciklizni szinte lehetetlenség, ráadásul balesetveszélyes és tilos is. Amennyiben csak taxisok, buszok és biciklisek mehetnének tehát át a Lánchídon, mindhárom mód lényegesen jobban járna ezzel, az autóforgalmat pedig fel tudná szívni a Margit híd és Erzsébet híd, mondják egyes szakértők.

Hogy jusson át a 2-es villamos?

A költségcsökkentés érdekében az is felmerült, hogy az alagút felújítása helyett inkább a felszínen vezetik át a 2-es villamost a Széchenyi téren – erről a március 5-ei Pesti Hírlap írt részletesebben. Ez az alagút felújításához képest csak a költségek harmadát emésztené fel – erősítette meg lapunknak Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója, valamint Balogh Samu, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnöke is.

Gyalogosan az MTA előtt

Az eredeti, még 2014 előtti tervek szerint a Széchenyi téren a körforgalmat is átépítették volna, úgy, hogy az autók azt csak délről kerüljék, és az északi részt, az MTA előtt gyalogos övezetté nyilvánították volna. Azonban ez a terv Tarlós István második ciklusában már háttérbe került, noha Karácsonyék ismét a terület autómentesítésével számolnának. Ha lenne pénz a beruházásra.

Legnépszerűbb cikkeink