Connect with us
Pesti Hírlap, egy újság, sok élmény

Archív cikkek

A víz az úr – öt híres hajókatasztrófa

Svébis Bence

Létrehozva:

Fotó:Cowan's Auctions

155 éve ezen napon süllyedt el a Mississippin a Sultana gőzhajó. A tragédia számtalan szerencsétlen döntés eredményeként következett be, és több mint ezer ember életét követelte. Az évforduló alkalmából hasonló, tanulságos eseteket is összegyűjtöttünk.

1863-ban, az amerikai polgárháború éveiben épült a Sultana gőzös, amit csapatszállításokra használtak. 1865 áprilisában azokat az északiakat vitte haza a fedélzetén, akiket a déliek foglyul ejtettek. A gond az volt, hogy a hadifoglyokat a háború végén egyszerre kellett hazaszállítani, ami azt jelentette, hogy a gőzös utasai közt két – a délnyugat-georgai Andersonville-ben és az alabamai Cahabában található – hadifogolytábor katonáit zsúfolták össze, ami körülbelül 2300 embert jelentett. A hajó azonban hivatalosan csak 376 főt tudott szállítani, a terhelés tehát több mint hatszoros volt. Bár a tisztek és legénység is aggodalmát fejezte ki a túlterheltség miatt, a Sultana április 24-én kifutott a kikötőből, majd három nap múlva bekövetkezett a tragédia. Április 27-én, mikor a gőzös a Mississippin hajózott Memphis közelében,

az egyik, szivárgó kazán felrobbant,

majd a tűz tovább terjedt és elérte a másik két kazánt is. Az emberek félelmükben egymást taposták halálra, sokan a lángok elől a vízbe ugrottak, ám mivel a hadifogolytáborban szervezetük legyengült, nem tudták magukat a vízfelszínen tartani. A becslések szerint 1192-en haltak meg a katasztrófában, vagyis az utasok több mint fele.

A Sultana gőzösről szóló History Channel dokumentumfilm itt tekinthető meg, angol nyelven:

 

Kommunikációs hiba

VIII. Henrik zászlóshajója, a Mary Rose különleges építmény volt: az egyik első olyan hadihajó, aminek egyik oldalán kizárólag ágyúk voltak. Valószínűleg végül a vesztét is ez okozta.

A kizárólag hadászati célokra készült angol hajó a franciák elleni tengeri ütközetben süllyedt el, 1545. július 19-én a Solent-csatornában. Nagyon valószínű, hogy a tragédia akkor következett be, mikor a Mary Rose egy

éles fordulatot vett, megdőlt és az ágyúnyílásokon beömlött a víz.

Egyes források szerint ebben az is közrejátszhatott, hogy a külföldi zsoldosokból és hadifoglyokból álló legénység nem igazán tudott angolul, így nem értették, mikor a hajó kapitánya az ágyúnyílások lezárására utasította őket.

Az 500 tagú legénységből mindössze 35-en élték túl a katasztrófát. A hajóroncsot 1982-ben kiemelték a tengerből, jelenleg a Portsmouth kikötőnegyedében tekinthető meg, nem sokkal távolabb attól helytől, ahol 1511-ben megépítették.

A kiállításról és a Mary Rose kiemeléséről szól a CNN alábbi rövidfilmje:

 

Túlzott óvatosság

1915. július 24-én a Western Electric Company nevű cég egy hajókirándulással lepte meg a dolgozóit. Ám a három, bérelt gőzös közül az egyiken már az előtt bekövetkezett a tragédia, hogy elhagyta volna kikötőt.

Bár az SS Eastland elnevezésű hajó fedélzetén nem tartózkodtak többen a megengedettnél, ám mikor a gőzös elindult és a fedélzetén tartózkodók a jobb oldalra mentek, hogy integessenek a kikötőben várakozó kollégáiknak, a hajó megdőlt, és az alsó ablakokon elkezdett beáramlani a víz, aminek következtében a hajó felborult. A legrosszabb helyzetben azok voltak, akik ekkor már az SS Eastland belsejében tartózkodtak: nekik szinte esélyük sem volt a menekülésre a beömlő víz és a nagy erővel csapódó bútorok miatt.

Azon a vidámnak induló reggelen közel 850 ember lelte halálát a kikötőben.

A sors fintora, hogy mindössze három évvel vagyunk a Titanic katasztrófája után, és abból tanulva rendeletek írták elő, hogy a mentőcsónakok számát az utazók létszámához optimalizálják. Csakhogy, azzal nem számoltak, hogy a megnövekedett számú csónak és az ehhez szükséges eszközök – pl. azok a daruk, amik a vízre bocsátásukhoz kellenek – megemelik a hajó súlypontját, így az lényegesen könnyeben borul. Az SS Eastend tragédiájához sajnos éppen az járult hozzá, hogy egy korábbi körülményt próbáltak kiküszöbölni.

A szerencsétlenségről készült korabeli fotókból itt tekinthetnek meg egy összeállítást:

 

Gyáva férfiak

1873. április 1-én megdöbbentő esemény zajlott le az Atlantic nevű óceánjárón, amely Skócia partjainál zátonyra futott.

A hajót a térképpel nem törődő, felelőtlen kapitány kormányozta rossz irányba, ám az igazán döbbenetes az, hogy a férfi utasok közül senki sem segített a nőknek. A férjek és családapák fejvesztve menekültek, hogy saját életüket mentsék, miközben

cserben hagyták a családtagjaikat.

560-an haltak meg a szerencsétlenségben, a 400 túlélő közt egyetlen nő sem volt.

 

Eltitkolt balatoni tragédia

Úgy 11 hónapja, tavaly május 29-én történt a Margit hídnál a Hableány sétahajó katasztrófája. Majdnem napra pontosan 65 évvel korábban, május 30-án borult fel a Pajtás gőzhajó a Balatonon 1954-ben.

A hajó Siófokról Tihanyba tartott, és mivel gyereknap volt, a fedélzetén elsősorban kisgyerekes családok tartózkodtak. A Pajtás éppen elhagyni készült a balatonfüredi kikötőt, amikor az utasok felfigyeltek az ott zajló vitorlásversenyre, és a hajó bal oldalára özönlöttek, hogy jól lássák azt. Ennek következtében viszont a gőzös megbillent, így az ijedt tömeg átszaladt a jobb oldalra, ezért a hajó most arrafelé billent. Az riadalom tovább fokozódott, így mindenki visszament a bal oldalra, ám

ennyi imbolygást már nem bírt tartani a Pajtás, és felborult.

A tragédiának körülbelül 50 sérültje és több mint 20 halálos áldozata volt, főként gyerekek, de köztük volt a hajó fűtője, Vámosi Gyula is, aki a gőz kiengedésével sokakat mentett meg, ám őt végül elnyelte tó.

A Pajtás borulásában minden bizonnyal egy korább átépítés is közrejátszott, aminek következtében a hajó túl magas lett, s így instabillá vált. Ezt azonban a korabeli hírekben nem közölték, mindenért a hajó kapitányát, Heisz Jánost tették felelőssé, aki minden igyekezetével azon volt, hogy mentse a helyzetet, ellentétben a helyszínen tartózkodó ÁVH-s tisztekkel, akik nem a mentéssel, hanem azzal voltak elfoglalva, hogy összegyűjtsék a szemtanúk fényképezőgépeit. Füreden, a Balaton-parton 1999 óta egy emlékmű emlékeztet a tragédiára.

Akit bővebben érdekel a Pajtás hajó története, annak érdemes megtekinteni az RTL Klub riportfilmjét a szerencsétlenségről:

Legnépszerűbb cikkeink