Archív cikkek
Káoszhoz vezethet az ingyenes parkolás
Ingyenessé vált a parkolás az ország egész területén. A frekventáltabb budapesti kerületek nem csak bevételtől, de egy forgalomszabályozási eszköztől is elestek, így lehetetlenné válhat parkolóhelyet találni.
„A koronavírus-járvány elleni védekezés egyik legfontosabb eszköze az emberek közötti biztonságos távolság fenntartása. Mivel zsúfolt tömegközlekedési járatokon ez nem, vagy csak korlátozottan lehetséges, fontos, hogy aki tudja, használhassa a saját autóját” – jelentette be Orbán Viktor miniszterelnök vasárnap. A díjmentes magyarországi közterületi parkolásról szóló kormányrendelet hétfőn már meg is jelent a Magyar Közlönyben. A Waze adatai szerint szűk 10 százalékos növekedéssel lehet számítani az intézkedés első napján.
Elfogyhatnak a parkolóhelyek a belső kerületekben
„Ha eltörlik a parkolási díjat, akkor valószínűleg káosz lesz, mivel az nemcsak bevételt jelent az önkormányzatoknak, de azt a célt is szolgálja, hogy legyenek szabad parkolók, ne keringjenek az autósok helyet keresve” – mondja Vargha Márton, a Levegő Munkacsoport munkatársa. Hogy járványügyi szempontból mekkora hatása lesz, azt nehéz megjósolni, meg kell nézni majd a keddi és szerdai adatokat is – mondja Vargha, aki szerint nem egyértelmű egyelőre, hogy a veszélyhelyzet kihirdetése óta felére visszaesett autóforgalom 10 százalékos visszaerősödése az ingyenes parkolásnak, vagy az átgondolatlanul bevezetett és zsúfoltsághoz vezető BKK-menetrendnek, esetleg valami másnak köszönhető-e. Amit érdemes lesz megfigyelni, az az, hogy a belső kerületekben milyen változást jelent majd, ha a dolgozók – például a minisztériumi munkatársak, akikre nem terjed ki az otthoni munkavégzés – nem fogják lerakni az autót a külső kerületekben, például a XI. kerületi lakótelepeken, amelyeket eddig is jellemzően P+R parkolóként használtak.
Felére esett vissza a bevétel, mielőtt eltörölték a díjfizetést
A fizetős parkolás a fővárosban kerületi hatáskörben van, a belső kerületek nagyobb bevételkieséssel számolhatnak, Józsefváros például 1,65 milliárdos parkolási bevétellel kalkulált 2020-ra, értesült a Pesti Hírlap az önkormányzattól. A II. kerület eltérő adottságai mellett 700 milliós bevétellel számolt erre az évre – ezt pedig Örsi Gergely kerületi polgármestertől tudtuk meg. Mindkét kerület arról számolt be, hogy márciusi adataik szerint – a veszélyhelyzetet a hónap közepén hirdették ki – megközelítőleg 15 százalékkal esett vissza a parkolásból származó bevétel.
Zuglónak havi 100-120 millió bevétele származott a parkolási díjakból. A kerületet – elhelyezkedésénél fogva – különösen sújtják a korlátozások, napi adatok alapján nagyjából a felére esett vissza a parkolási díjakból származó bevétel, a megelőző időszakhoz képest – tudtuk meg Horváth Csaba kerületi polgármestertől. „A parkolási díj ugyanakkor forgalomszabályozási eszköz is, ezért még így is megérte fenntartania az önkormányzatnak a díjfizetést. Nem beszélve arról a mintegy 40 embernek a munkájáról, akiknek a parkolással kapcsolatos feladatait a parkolási bevételek finanszírozták. Az ő bérköltségük alsó hangon, mintegy 30 millió forintot jelent az önkormányzatnak havonta, amelyet most más forrásból kell kigazdálkodnunk” – hívta fel a figyelmet egy másik szempontra Horváth.
Az egészségügyi dolgozók nem találnak majd helyet maguknak
„Napi szinten 6 millió körüli összegről 3 millió körülire esett vissza a parkolásból származó bevétele a kerületnek – mondja Soproni Tamás Terézváros polgármestere. – Először március 2-át hasonlítottuk március 16-ához, akkor 77 százalékra esett vissza a díjfizetés, ez később tovább csökkent, végül 46 százalék körül állt meg – ismertette a napi szintű adatokat Soproni. „A járvány miatt folyamatosan csökkennek a bevételeink, miközben a kiadásaink nőnek, szinte sorozatosan kell újraterveznünk a költségvetést. Emellett az ingyenes parkolás hatása máris meglátszik az utcaképen, visszatértek az autók a kiürült utcákba, dugók alakultak ki. Mi korábban ingyenessé tettük a parkolást az egészségügyi és szociális dolgozók részére, ők most nem fognak parkolóhelyet találni” – számolt be friss tapasztalatairól a polgármester.
Ferencváros éves szinten 1,2 milliárd forintos bevétellel számolt a parkolásból pótdíjazással együtt, ami a költségvetés bevételi oldalán 6,6 százalék. A díjfizetés az utóbbi három hétben a korábbihoz képest durván a felére esett vissza. Az ingyenessé tétel azonban nemcsak a bevétel kiesését jelenti, hanem havi 50 milliós veszteséget is termel az önkormányzatnak, hiszen a parkolással kapcsolatos kiadásai – ideértve a szoftverüzemeltetést és a személyi kiadásokat – megmaradtak. A személyi költségek oldalán az önkormányzat nem kíván spórolni, a változások 20 főt érintenek, nekik más, a járvány elleni védekezéssel kapcsolatos feladatot fognak találni erre az időszakra.
Karácsony szerint átgondolatlan az ingyenes parkolás
„Hamar kiderült, hogy az olcsó népszerűség néha sokba kerül” – reagált hivatalos Facebook-oldalán Karácsony Gergely főpolgármester a parkolás ingyenessé tételére. „A miniszterelnök bejelentésének másnapján a közösségi közlekedés kihasználtsága nem csökkent, viszont az elmúlt hetekhez képest érdemben nőtt a közúti forgalom, annak összes következményeivel együtt. Vagyis jelentős részben olyanok ültek autóba, akik eddig otthon maradtak, ahogyan azt a kormány is kéri tőlük” – írta Karácsony.
A főpolgármester kitért rá, hogy ígérete szerint nem fog olyan döntést hozni, amely nem élvezi a közgyűlési többség támogatását. Mint írja, a kerületi polgármesterek nem véletlenül nem támogatták az ingyenes parkolás ötletét. Ennek alátámasztására Szentgyörgyvölgyi Pétert, az V. kerület kormánypárti polgármesterét idézi, aki korábban úgy fogalmazott: „Nem tehetnek olyan szakmai javaslatot, ami veszélyezteti a kerületben élők lakóhelyüknél történő parkolását, valamint nagyobb forgalmat, látogatottságot mozdít elő, ami elősegítheti a koronavírus terjedését, tehát ellentmond az Operatív Törzs azon állásfoglalásának, ami a lakhely elhagyásának korlátozására és a lehető legkevesebb mozgásra hívja fel a figyelmet”.
„Mivel a járványveszélyben elengedhetetlen, hogy az orvosok és ápolók gyorsan jussanak el a munkahelyükre, számukra már korábban ingyenessé tettük a parkolást a városban. Annak érdekében, hogy az ő munkájukat ne nehezítse, hogy elfogytak a parkolóhelyek, a kórházak környékén, ahol ez indokolt, az egészségügyi dolgozóknak jelölünk ki parkolóhelyeket a következő napokban” – írta a főpolgármester, aki szerint „a járvány nem tud változtatni azon a tényen, hogy a belső kerületekben nagyjából kétszer annyi az autó, mint ahány parkolóhely. És ezen a miniszterelnök sem változtatott.”
(Több budapesti kerületet is megkerestünk a kérdéseinkkel – kiemelten Belváros-Lipótváros önkormányzatát a kerület központi elhelyezkedése és a továbbra is bejáró minisztériumi dolgozók nagy száma miatt. Amint megérkeztek a válaszaik, a cikket frissítjük.)