Archív cikkek
Kreativitás a titka a távoktatásnak
Már harmadik hete üresek az iskolák, minden tanár a saját otthonából próbálja meg továbbadni a tudást a gyerekeknek, ami új feladat a pedagógusnak, a diákoknak és a szülőknek is.
– Mi szerencsés helyzetben vagyunk, mert már eddig is sokat használtuk tanításhoz az online felületeket, de vannak, akiknek nehezebb volt az átállás – mondta a Pesti Hírlapnak egy budapesti tanárnő, aki most a negyedikes gyerekeket tanítja otthonról.
– Ezt az időszakot mindenki másképp éli meg, én például napi 10 órát ülök most a gép előtt. A legtöbb tananyagot magam készítem, de van, amit pedagóguskollégákkal megosztunk egymás között. Reggel 8-ig feltöltöm a feladatokat a rendszerbe, a gyerekek innen kapják meg. Mivel ők még nem feltétlen egyedül tanulnak és több családnál több gyerek is tanul egyszerre, eddig próbáltam élő kapcsolatos óra nélkül összeállítani a tananyagot – magyarázta a tanárnő, aki maga is nehéz helyzetben van, ugyanis most az ő gyermeke is otthon tanul, így rá és a házimunkára is energiát kell fordítania. Szerinte az egy nagyon jó visszajelzés, hogy rengeteg kedves levelet, e-mailt, és szebbnél szebb beadott feladatokat kap.
– Szerencsés helyzetben vagyok a szülői gárdával, kezdetek óta együttműködőek és támogatóak. A 30 gyerek közül 2-3 olyan van, akinek nem foglalkoznak kellően a tanulmányaival. Sokszor a szülők is írják az üzeneteket, hogy ha nem baj, ők is megoldották a feladatot, mert annyira tetszett nekik és nagyon sok új dolgot tanultak – nevetett a tanárnő. Persze sajnos olyannal is találkozott már, aki a gyermeke helyett megoldotta a feladatot. – Gondolom, hamarabb túl akart lenni rajta. Hogy ezzel kit akar becsapni, azt nem tudom.
Nem mindenki modern
Ahogy a budapesti tanárnő mondja: nekik könnyű volt átállni a digitális oktatásra, amiben az iskola is támogatja őket. Sajnos azonban ő is hallott rossz példákat az otthoni tanításra.
– Vannak olyan tanárok, akik e-mailben küldik a tankönyv és munkafüzet megoldandó feladatainak számát és lefotózva visszakérik. Ha ezt az időszakot valaki jól akarja csinálni pedagógusként, rengeteg befektetett energiára van szüksége – magyarázta a tanárnő, majd hozzátette, hogy a nehéz helyzetben a kreativitás talán még fontosabb, mint korábban volt. – Rengeteg interaktív feladattal, játékokkal, videókkal támogatom meg az órákat, hogy minél élvezetesebb legyen a tanulás. Fontos, hogy a gyerekek ne veszítsék el a motivációt. Az biztos, hogy ez az egész helyzet nagyon nagy türelmet és rugalmasságot igényel a gyerekektől, szülőktől és a tanároktól egymás irányába.
Elvesznek a kapcsolatok
Egy másik budapesti tanár szerint nem a távoktatás a legfőbb baj, hanem az, hogy a kapcsolatok háttérbe szorulnak.
– Az iskola mint közösség nagyon fontos, a tanár-tanár, a diák-diák és a tanár-diák kapcsolatok egyaránt. Ez most mind ápolásra szorul, ha fenn akarjuk tartani, mert könnyen begubózik mindenki – mondta a tanár, aki főként OKJ képzéseket tart. – Habár a szakmámat korábban is számítógéppel végeztem, érezhetően nagyobb mostanában a terhelés, a diákok esetében is ugyanez a helyzet. Ideig óráig ki-ki átáll így vagy úgy, viszont biztos vagyok benne, hogy mindenki számára felüdülés lesz, ha újra kinyitnak a kapuk és visszaáll a rend. Kellenek a személyes impulzusok, kell a fizikai jelenlét – a művészeti tanár szerint viszont vannak az iskolabezárásnak pozitív oldalai is, így ugyanis a bejárások is megszűntek, ami pluszenergiát ad. – Ha a diáknak nem kell reggelente Vácról, vagy épp Tatáról minden nap beutaznia, át a városon egészen az iskoláig, akkor kialakíthat egy kevésbé fáradt életmódot, ami minden bizonnyal befolyásolja a kiadott feladatok minőségét. Viszont a folyamatos székhez-géphez-képernyőhöz kötött egy négyzetméteres életmód sajnos ugyanennyit vehet el.
Elégedett a szakszervezet
– Ha 3-4 héttel ezelőtt valaki megkérdezte volna tőlem, hogy mire számítok a digitális átállásnál, akkor sokkal rosszabb eredményeket vártam volna, már csak azért is, mert a tanárok egy része elmúlt ötven, de azt kell mondjam, hogy nagyon jól vette mindenki az akadályokat – mondta megkönnyebbülve a Pesti Hírlapnak Szűcs Tamás, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének elnöke. Szerinte általánosságban elmondható, hogy a tanárok, a szülők és a diákok is a vártnál zökkenőmentesebben álltak át a nem mindennapi helyzetre, viszont nehézségek azért akadnak. – A jelen tananyagot még a normál, személyes tanításnál is nehéz átadni, amit az online rendszer még jobban megnehezít. Ezek a tananyagok nem a digitális rendszerre lettek kitalálva, emiatt a távoktatás nem olyan hatékony, de eddig úgy tűnik, hogy megfelel az elvárásoknak.