Archív cikkek

A 15 perces város

Published

on

Vasárnap főpolgármestert választ Párizs. Az újrainduló Anne Hidalgo eddig sem volt tétlen, többek közt autómentes sétánnyá alakította a belvárosi Szajna-partot, újraválasztási programjában pedig Párizs történelmi belvárosának autómentesítését ígéri.

Párizsban a 60-as évektől számos más városhoz hasonlóan külvárosokba száműzték az irodai és üzleti negyedet, ösztönözték az elővárosok növekedését, a belvárosban pedig minden közterületet az autóknak engedtek át.

2020-ban ezen változtatni kell, az irodán kívüli munkavégzést lehetővé tevő digitális technológiák fejlődése, a klímaváltozás és a romló városi levegőminőség új várostervezést követelnek meg – mondja Hidalgo. Azt javasolja, legyen Párizs teljes, több mint 2 millió lakosú központja egy 15 perces város. Bármely városrészben is élnek, negyed órán belül minden fontos funkciót érjenek el a párizsiak gyalog vagy biciklin: munkahelyet, kávézót, kisboltot, parkot, sportolási lehetőséget, óvodát, iskolát, orvost. A kis távolságok városa élhetőbb, csendesebb, zöldebb tud lenni, mint a nagyobb távolságokra optimalizált, autóközpontú város. Az egyes városrészeket pedig a metró, az elővárosi vasút és egy teljes értékű kerékpároshálózat kösse össze.

A főpolgármester minden második közterületi parkolót, összesen hatvanezer helyet szeretne megszüntetni, a helyükön kerékpársávokat, parkokat, sétányokat és új fasorokat telepítene. Mintegy 117 milliárd forintnyi eurót fordítana a közterületek átalakítására. 100 százalékban kerékpáros Párizst ígér, ahol kivétel nélkül minden utca kerékpározható.

Úgy tűnik, gyakran marad a nőkre az emberléptékű városok megőrzése: Párizs első női főpolgármesterének példaképe a huszadik században a városok jövőjére talán legnagyobb hatással bíró írónő, Jane Jacobs. A világ egyik legismertebb városvédő forradalmára 60 évvel ezelőtt akadályozta meg a New York történelmi városszövetét veszélyeztető autópálya-építéseket. Elsőként ébresztette rá a saját környezetét, majd az egész világot arra, hogy az autók kedvéért a sétálható, kisboltokkal, kis parkokkal tűzdelt, emberléptékű városrészeinket nem szabad feladni és embertelen léptékűvé tenni.

Hatvan évvel később egy világváros újrainduló főpolgármesterének ambiciózus programja ugyanez. Épp ezért érdemes figyelni a párizsi eredményekre, hisz a 15 perces várossal radikálisan a XX. századi várostervezési elvekkel szakító régi-új vízió méreti meg magát a választáson.

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version