Archív cikkek
A következő híd: a Galvani
Budapesten szükség van új autók, villamosjáratok, kerékpárosok számára is használható új hídra a Duna fölött, és az északi M0-híd után most a déli oldalon a sor, az új hídnak a Rákóczi hídtól délre kell megépülnie. Mindezekben egyetértett a Kormány és a Főváros az októberi önkormányzati választások után is, s ez jó kiindulási alapnak bizonyult. Az ekkor elindult budapesti hídvita ezen kereteken belül arról szólt, hogy az újbudai Andor utcát Csepelen át a pesti Illatos úttal összekötő Galvani híd vagy a Főváros új vezetése által felvetett, Budafokot Csepelen át a Határ úttal összekötő Albertfalvi híd élvezzen-e prioritást. A Galvani híd tervezését ugyan a Budapest Fejlesztési Központ egy világhírű építésziroda kiválasztása után már korábban megkezdte, de ahogy más fejlesztések esetén, ez ügyben is alapelv volt: a Főváros egyetértése nélkül nem valósulhat meg kormányzati beruházás Budapesten.
A Galvani híd mellett két erős érv szól: az első lényege, hogy a belvároshoz közelebb eső nyomvonala miatt inkább válhat alkalmassá arra, hogy a Budapest központján áthaladó autóforgalmat csillapítsa. A logika világos: egy új déli híd tehermentesíti a Rákóczi hidat, így a Rákóczi és a Petőfi hidakon annyi kapacitás szabadul fel, ami lehetővé teszi a belvárosi hidak, a Lánchíd és az Erzsébet híd, valamint a hozzá kapcsolódó Rákóczi út régóta szükséges átalakítását, hogy az autók mellett gyalogosoknak és kerékpárosoknak is jusson végre hely Budapest belvárosának első számú főtengelyén. Az új híd és a belváros forgalomcsillapítása együttesen napi 55 ezer autó kiszorítását teszi lehetővé Budapest történelmi központjából.
A másik, Galvani híd mellett szóló érv az volt, hogy a híd és a hozzá kapcsolódó új körút olyan rozsdaövezeteket, elhagyatott ipari zónákat ölel fel, például a Ráckevei-Soroksári Duna-ág mentén, melyek új életre kelthetők és lakóövezetté, diákvárossá alakíthatók. Az ide beköltözők a hévek tervezett fejlesztése után nem kell, hogy autóba üljenek, hisz kötöttpályás tömegközlekedéssel pillanatok alatt a belvárosba juthatnak. Ilyen fejlesztésekkel lehet az autós életmódra épülő és Budapestet terhelő agglomerációs kiköltözést fékezni.
Mindkét híd szükséges Budapestnek, most a sorrendről kellett döntést hozni.
A Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa csütörtöki ülésén sok más fontos téma, a Körvasút és a hévek fejlesztése mellett az új déli Duna-híd helyszíne is végre eldőlt. Karácsony Gergely főpolgármester és Gulyás Gergely miniszter vezetésével a Tanács egyetértésre jutott abban, hogy a Galvani híd megépítése élvezzen prioritást. Megfontolt és jó döntés született: a BFK immár a Főváros támogatása mellett dolgozhat tovább a Galvani híd és a kapcsolódó utak, villamosvonalak, kerékpárutak tervezésén, és egyetértés jött létre a belváros forgalomcsillapítását illetően is.