Archív cikkek

Minden nap meg kell küzdeni a biztonságért

Published

on

Fotó: Fülöp Dániel Mátyás / Pesti Hírlap

Indokolt a terrorizmustól való félelem, de jobb, ha elővesszük a hidegháborús rutinunkat is. Az USA-Kína háború elkerüléséhez pedig a jelenleginél sokkal több bölcsesség kell majd. Mártonffy Balázs biztonságpolitikai kutatóval beszélgettünk.

Díjazott dolgozatában történelmi példákon keresztül azt bizonyította: tévhit, hogy a külső nyomás növekedése egy védelmi szövetségen belül növeli az összetartást, és így a döntési képességet.

– Ennél árnyaltabb a kép. Azt bizonyítottam, hogy nem minden esetben növeli a csoport összetartását. Szétválasztottam a fenyegetettség percepcióját két különböző típusra: az általános fenyegetettség percepciójára és a specifikus fenyegetettség percepciójára.

Tisztázzuk az alapfogalmakat. A fenyegetettség percepciójának bevezetésével azt állítja, hogy a fenyegetettség nem objektív, mérhető, egyértelmű kérdés, sokkal inkább az egyén – legyen az ország vagy államok szövetsége – szubjektív megítélése az őt ért fenyegetéssel kapcsolatban.

– Pontosan így van. Ebbe a rendszerbe vezettem én be az általános és a specifikus fenyegetettséget. Utóbbi esetben nő a belső kohézió, képes a csoport döntést hozni. Ezzel szemben az általános fenyegetettség percepciójakor áll be az analízis paralízis. Az egyes nemzetek a szövetségen belül érzékelik, hogy nő a nyomás, de másként akarnak rá reagálni, és mást is jelent számukra ez a fenyegetettség. Amíg a percepció nem lesz specifikus, addig csökken a kohézió, és cselekvésképtelenség áll be.

Az érthetőség kedvéért mai példát hoznék: Oroszország. Mind a NATO, mind az EU megosztott Moszkva megítélésében, miközben azzal mindenki tisztában van, hogy fenyegetést jelent.

– Ez volt a helyzet 2010-től 2014-ig: bár az oroszok fegyverkezni kezdtek, csak az általános fenyegetettségi szint növekedett. A NATO le is bénult, képtelen volt érdemi döntéseket hozni. Új kezdeményezések csak 2014, vagyis a Krím annektálása után kezdődtek, amikor a fenyegetettség specifikus, vagyis nagyon konkrét lett. Mára megint visszacsökkent a specifikusról az általánossá a fenyegetettségérzet és újra a kohézió hiányát látjuk. Miközben a franciák szerint azt sem tudjuk, kellenek-e még a szankciók, a müncheni konferencián többen is felvetették: miért nem arról beszélünk, hogy még több, vagy még keményebb szankciókat vessünk ki.

Macron elnök korábban agyhalottnak nevezte a NATO-t, a hétvégén pedig számos politikus bírálta a katonai szövetséget, de az EU-t is, hogy cselekvés helyett csak beszélünk a cselekvés fontosságáról. Pedig a fenyegetettség elég specifikusnak látszik – például a fundamentalista iszlám terrorizmus formájában.

– A kérdés az, hogy az állampolgárok személyes fenyegetettségi percepciójában osztoznak-e az államok. Egy konkrét példa: az Egyesült Államokban a terrorizmustól való fenyegetettség percepciója nagyon magas az emberekben, de az állam szintjén ez máshogy jelenik meg. Míg Obama elnök demokrataként például azt tartotta a legfontosabbnak, hogy Irán semmiképp se jusson atomfegyverhez, addig Trump elnök megbízhatatlan, rosszhiszemű szereplőnek látja Teheránt, akivel semmilyen megállapodásra nem lehet jutni, konkrét fenyegetést jelent, amire konkrét választ kell adni. Ebben a helyzetben Európa nagyon nehezen találja a helyét, nagyon nehéz megtalálni azt a politikát, amihez igazodni lehetne.

Már ha kell egyáltalán. Európa és az Egyesült Államok szövetségét a legtöbben valamiféle természeti törvényként kezelik, noha a globális térben riválisok vagyunk – gazdasági szempontokból mindenképp. Hogy kéne viszonyulnunk az amerikaiakhoz, főleg a második Trump-terminus lehetőségét látva?

– Ezt a kérdést feszegeti nagyon sok politikus, tudós és szakértő lassan 70 éve. A válasz attól függ, hogy ki mondja. A NATO főtitkára hisz az erős Európában és az erős Egyesült Államokban, ami együtt erős NATO-t jelent. A franciák ezzel szemben hajlamosabbak az izolációra, az elszakadásra Amerikától, míg a németek a középutat keresik.

Ma, ha döntés születik egy NATO-misszióról, akkor a tagállamok, az amerikaiak kivételével logisztikusokat, orvosokat, GDPR szaktanácsadókat ajánlanak fel.

– Ez a rákfenéje a történetnek. Egyértelmű, hogy az Egyesült Államok adja a konkrét haderő és a harcoló alakulatok nagy százalékát. Ez aránytalannak tűnhet, de számukra így is megéri. Sok esetben, mint például 2001-ben sem volt teljesen egyértelmű, hogy az amerikaiak válasza a 9/11-re NATO kereteken belül fog megtörténni. Sőt! Sokáig hezitáltak, hogy elfogadják-e a felajánlott segítséget, mert szerették volna saját stratégiai autonomitásukat megtartani. A haderő használata a mai napig a leginkább és legjobban védett tagállami jog és hatalmi kör minden egyes nemzetnél.

Magyarországon milyen specifikus fenyegetettségi percepcióval találkozunk? Uniós tagállamok, egyben NATO tagállamok vesznek körbe bennünket. Egyáltalán: minek nekünk hadsereg egy ilyen Európa közepén? Aki meg merne minket támadni, az a NATO-val találja szembe magát.

– Közkeletű narratíva ez, de ha elkezdjük részekre bontani, rögtön kiderül, hogy miért is van szükség hiteles, nemzeti haderőre. A NATO alapszerződésének sokat hivatkozott 5-ös cikkelye valójában nem azt mondja ki, hogyha egy tagállamot megtámadnak, akkor a szövetség egységesen veri azt vissza. Ugyanis ilyen jogi kötelezettség egyik országnál sincs. Mindössze annyi: a nemzetek és tagállamok egymással konzultálva megteszik azokat a közös, illetve saját maguk által eldöntött lépéseket, amelyet ők jónak látnak. Azt pedig már egyáltalán nem szeretjük idézni az alapszerződésből, hogy a tagállamok kötelesek hiteles nemzeti önerőt is létrehozni, ami beletartozik a szövetség védelmi és elrettentési stratégiájába.

De nem azért vett új harckocsikat a hadsereg, hogy majd azokat küldjük a NATO-misszióba.

– Az új eszközökkel nagyon komoly önerő és önérvényesítési képességekre is szert tesz a magyar hadsereg. A Leopard tankokkal, a Grippenekkel azt mondhatjuk: mi is kivesszük a részünket a közös feladatból. Szükség van ezekre a gesztusokra, mert a NATO sem természeti törvény, nem kikezdhetetlen szövetség. Minden egyes NATO-csúcson vért kell izzadni, hogy egység és egyetértés jöjjön létre. Azzal a mentalitással, hogy minek tegyünk mi bármit, majd az amcsik megvédenek bennünket, nem lehet fenntartani a szövetséget. De vissza a magyar hadsereghez. A latin mondás szerint: ha békét akarsz, készülj a háborúra. Az, hogy most béke van, nem jelenti azt, hogy mindig béke lesz. Például nagyon fontos gesztusnak tartom, hogy a szovjet haditechnikát nem oroszra, hanem németre cseréljük a harckocsik esetében.

Abban szerepe lehet a hadseregnek, hogy a személyes fenyegetettségi percepcióm csökken, hisz azt látom, hogy az én országomnak nagy, legyőzhetetlen katonasága van.

– Ezt egyéne válogatja. Ha sok rendőr van az utcán, az egyik ember nagyobb biztonságban érzi magát, míg más azt gondolja: miért járőröznek ennyien, van itt egy extrafenyegetettség, amitől nekem félni kell? De csak a terrorizmus jelent kockázatot? Sorra járnak le a nukleáris leszerelési egyezmények. Hiába mondják az oroszok, hogy szeretnék újratárgyalni ezeket, ha Trump elnök nem jelöl ki új tárgyalót ezekhez. Kétségtelen, hogy a terrorizmus az állampolgárok szintjén komoly veszélyeztetettséget jelent, de állami szinten sokkal kisebbet.
A szövetségi rendszer biztonságát pedig az fenyegeti, ha megszűnnek ezek a nukleáris szerződések.

Ugyan már! Minek aggódjunk emiatt? A nukleáris fegyverkezés csúcspontján, a hidegháborúban sem vetett be senki ilyen fegyvert. Nem pont most fogják elkezdeni.

– Erről picit mást gondolok. A hidegháború alatti béke egyik legfőbb alappillére az erőforrások átcsoportosítása volt a konstruktív dialógushoz. A ’62-es kubai rakétaválság megoldása során az, hogy a felek hátrébb tudtak lépni végül, nagyon komoly politikai akarat és áldozat révén jöhetett össze. Ma sincs ez másképp, nem lehet megspórolni ezeket a politikai áldozatokat. A nemzetközi rendszerek nem a fizika törvényei szerint működnek: amit egyszer létrehoztunk, az majd működik magától megint. Ma az oroszok olyan lépéseket tesznek a nukleáris elrettentés területén, ami felborítja a korábbi egyensúlyt. Ez pedig beindítja az Egyesült Államok nukleáris modernizációs programját is. Természetes, hogy félünk a terrorizmustól, de ha újra elindul a nukleáris fegyverkezés, akkor valószínűleg a terrorizmustól való félelem még állampolgári szinten is vissza fog esni.

Összefoglalva: ne csak a terrorizmustól féljünk, de vegyük elő – már akinek van – a hidegháborús reflexeket is.

– A debilizáló félelem nem jó, de az embernek tudatában kell lennie a helyzettel. Ha közgazdasági fogalmakkal akarjuk leírni a biztonságpolitikát, azt mondhatjuk: itt is verseny zajlik, és ezt a versenyt minden egyes körben meg kell nyerni. Ezzel sajnos foglalkozni kell. Nincs nyugvópont, mert egyre újabb és újabb játékosok próbálják meg a status quót valamilyen finom módon megbomlasztani. És még nem is beszéltünk a kor legnagyobb biztonságpolitikai kérdéséről: az USA és Kína viszonyáról.

Fotó: Ray Stubblebine / Reuters

Biztonságpolitikai kérdés lenne? Innen úgy tűnik, ez a pénzről, a gazdasági hatalomról szól.

– Ha magasabb szintű rendszerekben gondolkodunk, akkor azt látjuk, hogy a Szovjetunió felbomlásával az Egyesült Államok maradt egyedüli szuperhatalom, egy hegemón. Kína felemelkedése pedig már nem kérdés: hamarosan nagyon komoly gazdasági fölényre fog szert tenni az Egyesült Államokkal szemben. Egy kutatás megvizsgált 16 olyan periódust a történelemben, amikor egy, már meglévő hegemón szembe került egy feltörekvő hegemónnal. A tizenhatból összesen négy esetben tudták elkerülni a felek a háborút. Négy esetben tudták elérni azt, hogy békés legyen ez a nagyhatalmi tranzíció.

Vagyis a történelmi tapasztalataink alapján három az egyhez az esélye, hogy fegyveres konfliktusra kerül sor az Egyesült Államok és Kína között?

– Erről szó sincs. Ez azt jelenti, hogy tanulnunk kell ezekből az esetekből, le kell szűrni azokat a mechanizmusokat, miként lehet egy ilyen folyamatot békésen levezényelni. Örök optimista vagyok. Úgy gondolom, hogy bár az emberi jellem nem is feltétlenül változik, de társadalomként azért tanulunk.

Trencséni Dávid

Legnépszerűbb cikkeink

Exit mobile version