Archív cikkek
Hajszálon múlhat, lesz-e új tankönyv iskolakezdésre
Egy teljesen új tankönyv megírásához legalább fél év szükséges.
„Fogalmunk sincs, mit mondjunk a szülőknek. Nem tudjuk, hogy milyen tankönyvekből és hogyan kell majd tanítanunk, ha meg akarunk felelni az új nemzeti alaptantervnek” – mondta a Pesti Hírlapnak egy gimnáziumi pedagógus, aki szerint fennáll a veszély, hogy tankönyvek nélkül kell nekivágni a gyerekeknek az új tanévnek.
A probléma gyökere, hogy bár a NAT elkészült, a tantárgyankénti kerettanterveket még nem mutatta be az oktatási tárca. Nélkülük nem lehet felkészülni a hétköznapi tanításra, és ezek a tankönyvek elkészítéséhez is szükségesek.
Az alaptanterv és a kerettanterv kapcsolata így írható le: az előbbi megadja az irányt, de a kerettanterv feladata lépésről lépésre felvázolni az oda vezető utat a tanárok és a diákok számára.
A tankönyv-rendelési időszak áprilisban kezdődik, ha addig nem készülnek el és nem engedélyezik az új tankönyveket, valóban hiány lehet. 2016-ban Palkovics László oktatási államtitkárként elismerte, hogy a komplex természettudomány tantárgy bevezetéséhez is „jobb lett volna”, ha ezekkel elkészülnek. Akkor a pedagógusok online halászták össze a segédleteket, valamint tanév közben kellett továbbképzésre menniük, mert túl későn készült el a kerettanterv.
„Egy teljesen új tankönyv elkészítéséhez gyakorlott tankönyvírókkal is fél évre van szükség” – mondta Kereszty Péter, a Tankönyvesek Országos Szakmai Egyesületének elnöke a Pesti Hírlapnak, de szerinte ha mindössze néhány apró módosításra van szükség, akkor egy hét is elegendő egy meglévő könyv átszerkesztéséhez. Bár a jelenlegi helyzet általános gondokat okozhat, a magyar magánkiadók hányattatásai már 2013 óta tartanak: az állam nem ad új engedélyt a könyveikre, teljesen kiszorultak a piacról.
Az egyik legnagyobb hazai magán-tankönyvkiadó megkeresésünkre azt mondta, hogy semmilyen egyeztetés nem folyt velük az alaptanterv kidolgozásáról, tehát sem tanácsot nem tudtak adni a kormánynak, sem felkészülni nem tudtak a lehetséges változásokra, amelyek a megmaradt tankönyveiket érintik.
Folyamatban van a tankönyvek átírása, mondta Kásler Miklós Emmi-miniszter az M1 csatornán, a kerettantervek a NAT-tal párhuzamosan készültek – bevezetése a NAT bevezetésével időarányosan történik. A NAT ismeretanyaga mindenki számára elsajátítható és elsajátítandó, biztos alapot nyújt az elhelyezkedésre az élet bármely területén a miniszter szerint, az irodalom- és történelemtanárok szakmai szervezetei ezt korábban vitatták.